Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
IKEA uppdragsgivare under Brand X 2012
Berghs studenter hjälper IKEA att stödja utbildning till barn . IKEA använder Berghs studenter för att marknadsföra sin satsning för att stödja utbildning till barn – ett samarbete som IKEA genomför tillsammans med UNICEF och Rädda Barnen. IKEA blir därmed uppdragsgivare till Brand X 2012.
Med samarbetet med Berghs studenter vill IKEA lyfta fram det arbete som IKEA Foundation gör med UNICEF och Rädda Barnen för att uppmäksamma såväl kunder som medarbetare på de stora effekter som deras donationer och bidrag ger. Syftet är att lyfta upp frågan om varje barns rätt till utbildning och hur avgörande det är för ett barns fortsatta möjligheter i livet. Kampanjen ska upplysa, beröra och visa på den effekt som donationerna ger för världens barn: ju fler mjukdjur som säljs desto fler barn kommer att få utbildning.
Idag fick studenterna inom Berghs samtliga heltidsutbildningar reda på att IKEA blir uppdragsgivare under Brand X. Briefutdelningen skedde på Bio Rio i Stockholm, där IKEA presenterade Mjukdjur för utbildning tillsammans med UNICEF. IKEA Foundation har under tio års tid samarbetat med UNICEF och Rädda Barnen genom att donera 10 kronor för varje sålt mjukdjur till att stödja barns utbildning. Förra året uppnådde insamlingen totalt 12.4 miljoner Euro till UNICEF och Rädda Barnen. Sedan starten 2003 har man skänkt sammanlagt 47,5 miljoner euro.
Magnus Nord, projektledare på IKEA Communications AB (det bolag inom IKEA som bl.a producerar IKEA-katalogen och Soft Toys-kommunikationen), har höga förväntningar på Berghs studenter.
"Det ska bli spännande att få ta del av alla kreativa lösningar från nästa generations kommunikatörer och min förhoppning är att eleverna kommer överraska oss på IKEA.”
Charlotta Rydholm, chef för Berghs heltidsutbildningar, ser fram emot att se vad studenterna skapar under de kommande veckorna.
”Det känns verkligen roligt att få göra det här projektet med IKEA, som är ett av Sveriges och världens mest berömda varumärken. Under senare år har flera av studenternas lösningar blivit verklighet och vår förhoppning är förstås att detta sker även i år. Att ämnet är brännande viktigt gör det hela ännu mer intressant.”