Innovativa idéer och samarbete: Amuse och Berghs studenter
Det digitala musikbolaget Amuse var en av uppdragsgivarna för årets examensprojekt. Karl Skoog, CMO på bolaget, avslöjar hur samarbetet med studenterna gav Amuse nya insikter och innovativa idéer.
Beskriv Amuse för någon som inte känner till er.
– Amuse är ett digitalt musikbolag som gör det möjligt för artister att nå en global publik. Vi erbjuder en rad tjänster, inklusive distribution, finansiering, royaltyhantering och artistutveckling, vilket ger kreativa talanger verktygen de behöver för att växa och lyckas.
Under våren har ni varit uppdragsgivare för ett examensprojekt. Berätta hur ni kom i kontakt med Berghs och varför ni valde den här lösningen?
– Känner mycket väl till Berghs School of Communication. Vi visste att Berghs har ett gott rykte för att skapa högkvalitativa kreativa talanger och såg det som en fantastisk möjlighet att samarbeta med innovativa studenter. Genom att bli uppdragsgivare för ett examensprojekt hoppades vi få nya perspektiv och idéer som kunde hjälpa oss att ta vår awareness till nästa nivå.
Hur såg utmaningen till studenterna ut?
– Utmaningen vi presenterade för studenterna var egentligen ganska fri, skapa en innovativ idé för att öka medvetenheten om Amuse bland artister och musikproducenter. Briefen inkluderade att utveckla en strategi för sociala medier, innehållsskapande och eventuella partnerskap som kunde bidra till att stärka vår varumärkesnärvaro på en global nivå och vara skalbar.
Vad tog ni med er från att medverka i projektet?
– Att medverka i projektet gav oss värdefulla insikter och ett utanförperspektiv. Studenterna levererade en kreativ och nytänkande lösning som inspirerade oss. Det var också ett utmärkt tillfälle för oss att knyta kontakter med framtida talanger inom kommunikation och marknadsföring.
Skulle ni vilja ge några tips till företag/organisationer som är nyfikna på examensprojekt?
1. Var öppen och transparent – Dela så mycket information som möjligt om er verksamhet och era mål för att studenterna ska kunna leverera relevanta och genomtänkta lösningar.
2. Var beredd på att bli utmanad – studenterna kommer med färska ögon och nya idéer, var öppna för deras perspektiv även om de går utanför det traditionella tänkandet.
3. Engagera er – Delta aktivt i projektet genom att ge feedback och vägledning längs vägen, det hjälper studenterna att justera och förbättra sina idéer.
4. Utnyttja nätverket – Använd detta som en möjlighet att bygga relationer med framtida proffs inom er bransch.
Se casefilm för Amuse - The Bus Stop Tour samt andra examensprojekt här!
Vill du vara uppdragsgivare i nästa års examensprojekt? Läs mer och kontakta oss här, så berättar vi mer!
++
I studentgruppen ingick: Lovisa König, Isak Hagberg, Tindra Pellas, Clara Pagh, Leona Lee, Emil Sellberg och Jonathan Fesehaye.
Relaterade program
Growth Marketing
En Growth Marketer är dagens vassaste digitala marknadsförare.
Digital Design & Strategy
Ser du en framtid inom det digitala och har ett stort intresse för människors beteende?
Produktionsledning
Produktionsledaren är realisatören, teamledaren och kallas allt oftare för den tredje kreatören.
Relaterade artiklar
Berghs och RWA bygger mod och medmänsklighet
Raoul Wallenberg Academy (RWA) samarbetade med Berghs i ett examensprojekt för att sprida sitt budskap om civilkurage och medmänsklighet.
5 fördelar med att vara uppdragsgivare i ett examensprojekt
Varje vår får studenterna nyttja sina färdigheter till nytänkande lösningar. Ditt företag kan bli deras uppdragsgivare!
Följ arbetsgruppens examensprojektsresa för uppdragsgivaren Widerlöv
Det här är den första delen i en artikelserie om Berghs examensprojekt.