Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Intensiteten skapade raka och ärliga diskussioner
Varje sommar och vinter startar Berghs populära intensivkurser. Susanne Hoffmann från Svenska Turistföreningen gick kursen ”Att skriva för att övertyga” häromåret. Här berättar Susanne mer om sin upplevelse av kursdagarna.
Hej Susanne! Varför valde du att gå Berghs intensivkurs ”Att skriva för att övertyga”?
I min roll som marknads- och försäljningskoordinator skriver jag mycket, främst kortare texter. Därför ville jag lära mig mer om att skriva riktat och med ett tydligt budskap. Jag fick många tips om att gå en kurs med Mikael Rosén, så valet blev enkelt när jag hittade denna kurs.
Hur upplevde du upplägget med att gå en kurs under några intensiva dagar?
Fördelarna med en intensivkurs är att det blir mycket fokus på skrivandet här och nu. Jag hann inte glömma vad vi pratade om från dag till dag och vi slapp en massa omtag. Vi var ett härligt gäng med vitt skilda erfarenheter och kunskaper. Att träffas så intensivt som vi gjorde skapade riktigt bra förutsättningar för raka och ärliga diskussioner.
Vad tog du med dig från kursen?
Jag tog med mig många guldkorn. Jag gillade till exempel att Mikael kunde berätta bakgrunden till varför vi idag skriver på ett visst sätt och varför olika personer skriver på olika sätt. Det gjorde det lättare att skapa en bild av skrivandet som konst. Han gav oss många metoder och verktyg som jag nu fritt kan välja mellan. Jag använder mig av det som passar bäst utifrån vad jag ska skriva och till vem. Kursen har utvecklat mig och bland annat fått mig att förstå vikten av att verkligen känna sin målgrupp.
Har du fått användning för dina nya kunskaper?
Absolut! Jag ansvarar bland annat för vårt digitala nyhetsbrev och vet nu mer om hur jag ska skriva för att få bättre kontakt med läsarna. Jag tänker mycket på hur jag skriver, vad jag vill förmedla och till vem. Texterna jag skriver är ofta mycket korta, vilket gör att jag måste vara väldigt tydlig i mitt budskap så att jag skapar intresse och lockar till fortsatt läsning eller köp.
Vem tycker du att kursen och formatet passar för?
Den passar egentligen många, men främst de som jobbar med information, kommunikation och försäljning. Personer som har kontakt med gäster eller kunder på något sätt. De som skriver texter där budskapet ska vara tydligt, intressant och övertygande.
Vill du veta mer om Berghs intensivkurs Att skriva för att övertyga? Läs mer om kursen och ansök här!
Relaterade artiklar
Kursen förändrade Tobias sätt att jobba med AI
Tobias Wright är copywriter på Steamery. Han har gått två kurser i copywriting. Här berättar Tobias om sitt jobb och de lärorika dagarna på Berghs.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Vårens dagkurser på Berghs
Fyll på med kunskap, utöka ditt nätverk och få ny energi. Här hittar du listan med de utbildningar du kan läsa på dagtid i vår.