Så får du kollegorna att få upp ögonen för internkommunikation

Internkommunikation gör skillnad – men hur får vi fler att förstå det? Jenny Forss är kursansvarig för Strategisk internkommunikation. Här ger hon tre konkreta tips för att skapa större genomslag i organisationen.

Bra internkommunikation skapar en miljö där dialog uppmuntras, åsikter värdesätts och reflektion får ta plats.
Jenny Forss är kursansvarig för dagkursen Strategisk internkommunikation. Hon brinner för att skapa mer mänskliga arbetsplatser med hjälp av inkluderande kommunikation.
Här är JENNYS Tre förslag för att få kollegorna att FÖRSTÅ värdet av internkommunikation
1) Koppla kommunikationen till affärsstrategin
Internkommunikation får större genomslag när den hänger ihop med verksamhetens mål. Genom att vara med där beslut fattas blir det lättare att se var kommunikationen kan göra skillnad, till exempel vid förändringar, nya arbetssätt eller satsningar på företagskulturen.
Bra sätt att göra det på:
- Ta reda på vad som är viktigast för verksamheten just nu och fundera på hur kommunikation kan stötta.
- Jobba nära andra avdelningar för att fånga upp behov och bidra tidigt i processerna.
- Visa på konkreta effekter av bra kommunikation, så att fler ser nyttan.
2) Hitta en testperson
Att stötta en chef eller ledare som vill utveckla sin kommunikation kan skapa ringar på vattnet. Genom att ge extra stöd och konkreta verktyg kan resultaten spridas och väcka intresse hos fler.
Effektiva steg:
- Välj en chef som är nyfiken på att testa nya sätt att kommunicera.
- Erbjud enkla lösningar som snabbt ger synliga resultat.
- Låt testpersonen dela sina erfarenheter i ledningsforum eller nätverk.
3) Börja mäta – små steg ger stora insikter
Mätning visar kommunikationens värde, men behöver inte vara komplicerad. Istället för att bygga stora uppföljningssystem kan små, konkreta mätpunkter ge insikter och driva förbättringar över tid.
Enkla sätt att mäta:
- Följ upp hur många som tar del av eller engagerar sig i ett budskap.
- Använd snabba pulsmätningar eller enkäter för att få feedback.
- Försök få tillfälle att berätta om resultaten och en analys för ledningen för att på så sätt skapa förståelse för vad kommunikationen kan bidra till.
Vill du lära dig mer?
Gå kursen Strategisk internkommunikation på Berghs.
Relaterade artiklar
Matilda lärde sig hur bra intern kommunikation stärker varumärket
Matilda Pettersson är kommunikations- och marknadschef på Avarn Security. Här berättar Matilda om kursen på Berghs och priset på Stora Karriärdagen.
Så fick Ida användning av kursen Intern kommunikation
Ida Vassdal är kommunikatör på Hyresgästföreningen. Här berättar hon om kursen och vad hon fick med sig.
Experternas bästa poddtips
Vilka poddar lyssnar du på i din yrkesroll? Några av Berghs kursansvariga har valt ut kommunikativa poddtips perfekt lämpade för lunchpromenaden!