Artiklar

Det viktigaste jobbet du kan ha

Jesper.Odelius-i-Berghs-gränd

Jesper Odelius, kursansvarig för distanskursen Marknads­föring Start på Berghs, delar sin syn på reklamens avtryck i samhället – och förklarar varför han vill utbilda tänkare.

Skrivet av Anette Hamel
Februari 5, 2025

Hej Jesper! Vad väckte lusten att undervisa hos dig?

– För mig är att undervisa att lära in på nytt hur det är att lära. I en omgivning som rusar åt alla håll för att 'lösa' saker stannar jag med eleverna – och vi undersöker. Man har tid för det. Det ville jag dela med mig av.

När jag fick chansen som lärare var känslan dubbel. Kunde jag ens lära ut? Svaret visade sig vara: nej. För jag undviker att lära ut, har jag lärt mig. Jag vill lära in. Eleven måste hitta sina egna svar, och jag lägger min kraft på att få dem att upptäcka att de kan. Vi lär oss modeller och principer, men de är oftare kulisser än stöd. Det är i det andra – det vi inte tänker på – som frågorna finns.

Vilken är den största utmaningen i din lärarroll?

– Varje kurs får jag elever som vill ”klara kursen”. Med det menar jag att eleven önskar att det ska gå fort och helst enkelt, och ändå ska behållningen vara stor och insikterna betydande. Jag fattar, vi funkar så, letar genvägar. Vill man vara snäll kan man tänka på urtidsmänniskans jakt på energieffektivitet.

Hur stöttar du eleverna när de kör fast – och får dem att växa?

– Jag börjar med att få eleverna att förstå skillnaden mellan att tänka och att göra. De flesta gör – vi hinner inget annat. Nästa steg är att upptäcka skillnaden mellan att förstå och att betrakta. De flesta betraktar, men färre förstår. Och den som varken förstår eller tänker kan inte begripa reklam. Med begripa menar jag att förstå sammanhanget: hur reklamen ersatt kunskapen, varför det skett och vilka konsekvenser det får.

Vad gör reklam med oss – egentligen?

– Reklam är makt. Har alltid varit. Varumärken åtnjuter större förtroende än våra institutioner – du tror på Oreo, inte på dina folkvalda. Det påverkar allt: vänskap, tillit, självbilden, bilden av andra, demokratin, våra värderingar, oss som art. Reklam är farlig. Jag menar det. Det är därför reklam är det viktigaste du kan jobba med i dag. Den. Eller politiken.

Vilken framtid ser du för reklamen?

– Reklam medför ett ansvar. Därför vill jag inte utbilda knapptryckare, utan tänkare. De kommer att göra bättre reklam och förstå konsekvenserna av sina handlingar. Jobbet kan handla om att marknadsföra mjukost, men det finns bra sätt att göra det – och dåliga. Om det dåliga ger bra effekt vill jag ändå att mina elever väljer bort det.

Ett av mina favorituttryck är: 'Det finns alltid en lösning.' När du som elev nås av ett eurekaögonblick och inser att 'det gick ju visst, mot alla odds', då växer du som människa. Ingen Hermès-väska i världen får dig att växa som människa – det ser bara ut så.

Marknads­föring och reklam har blivit språket som genomsyrar vårt globala liv. Det avgör vad vi tror på, vad vi väljer och hur vi bygger samhället. Det tar tusen former. Ibland syns det, ibland inte. Det är därför jag undervisar – för att hjälpa mina studenter att förstå ansvaret och de konsekvenser som följer av den kraften.

Om du bara fick ge ett enda sista råd, vad skulle det vara?

– Framtiden händer utan dig. Frågan är: vad vill du fylla den med? Ansvar är inte tråkigt. Ansvar är frihet.

Foto: Carolina Lupén