Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Is it only for white people?
Vi har alla sett dem. Filmerna och bilderna på telefoner som används i kampanjer av designers, byråer, startups och för all del: studenter, för att presentera idéer. Men har du tänkt på att nästan 100% av händerna som håller i telefonerna är vita? Den bilden vill Berghs studenter Martin Noreby och Simon Lublin utmana och de gör det med kampanjen “Is it only for White People?”
Simon Lublin och Martin Noreby läser båda två andra året på Berghs Art Director/Copywriter-utbildning. Under sin tvååriga utbildning har de gång efter annan tränats i att presentera och pitcha sina idéer, som inte sällan innefattar en lösning för en mobiltelefon. För detta har de använt så kallade mockups, filmer eller bilder där en hand visar upp lösningen i fråga. Under höstterminen 2016 tröttnade de på att samtliga händer som höll i mobiltelefonerna var vita. För att protestera mot vithetsnormen och samtidigt underlätta för andra att göra detsamma föddes idén till is it only for white people en hemsida som både belyser problematiken och tillhandahåller ett icke-vitt mockuppaket som vem som helst kan ladda ned gratis.
Simon och Martin, kan ni berätta om hur det gick till när idén föddes? Hur gick tankarna i första stadiet? Beskriv insiktsstadiet! Bollade ni flera liknande lösningar?
Det hela började när vi skulle gå och visa upp några case på en byrå inför vår praktikperiod i december. Inför det behövde vi en telefonmockup och slogs av att samtliga vi hittade hölls av vita händer. Det ledde till en diskussion, om vi alltid presenterar våra idéer med vita mockups, vilka är egentligen produkten för då?
Se fler studentcase från Berghs!
Här hittar du artiklar som handlar om olika typer av uppdrag, utmaningar och case som Berghs studenter sätter tänderna i.
Kolla in fler exempel här!Hur skred ni till verket för att skapa lösningen? Beskriv processen!
Vi satt några dagar under julledigheten och första veckan efter terminsstart då vi byggde hemsida, fotograferade och pratade med massa proffsiga människor som gav oss råd. Under arbetets gång fick vi även mycket bra hjälp av Clelia Keto i PR-klassen.
Sidan lanserades den 16 januari. Hur har mottagandet blivit?
Bra! Vi har fått positiv respons och mockupsen har laddats ned några hundra gånger.
Vilket är ert syfte och mål med hemsidan? Vad vore ett tillfredsställande resultat?
Syftet är främst att belysa det faktum att nästan alla telefonmockups hålls av vita händer, och att få folk att tänka ett varv extra inför nästa presentation. Vi har inga mätbara mål men så länge vi kan få någon att använda våra mockups blir vi glada.
Vihetsnormen och mångfaldsperspektivet: vilken är er bild av hur den bransch ni utbildas inför att kliva ut i ligger till idag?
Det är något vi tror att de flesta i branschen är medvetna om, och något som alla har ett ansvar att jobba för att förändra. Stockholm Open är ett initiativ som är grymt och förhoppningsvis kan bära frukt framöver.
Relaterade artiklar
Kursen förändrade Tobias sätt att jobba med AI
Tobias Wright är copywriter på Steamery. Han har gått två kurser i copywriting. Här berättar Tobias om sitt jobb och de lärorika dagarna på Berghs.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Ta alltid chansen att utvecklas
Elin Selling har det senaste året gått två kurser på Berghs. Här ger hon 5 karriärtips och berättar om sitt jobb och de nya kunskaperna.