Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Kampanjer vi minns: #3 Hantverk
Att prata om hantverk inom kommunikation kan låta högtravande, men det kan också vara det som avgör hur väl ett budskap når fram. När vi talar om hantverk i kampanjer så tittar vi på själva utförandet i kampanjen framför idéen. I den här artikeln listar vi tre favoriter vi minns.
Siri by Spike Jones
https://www.youtube.com/watch?v=305ryPvU6A8
Björn Borg: The Skin Collection
I modebranschen används ofta en benämning på en ljus beige färg för ”Nude”. Det kan såklart vara en nude-nyans, men inte för alla människor. På FNs internationella rasdiskrimineringsdag lanserade Björn Borg sin underklädeskollektion "Skin collection" som blev omtalad i hela världen. De satte därmed en ny standard för vad ”nude” kan betyda, och hantverket är ständigt närvarande genom hela kampanjfilmen.
Bing: Decode
Decode, en av de kampanjer som satte byrån Droga5 på kartan. Uppstickaren Bing ville ta upp kampen med Google om att vara världens förstahandsval bland sökmotorer. Detta genom ett samarbete mellan Bing och världsartisten Jay-Z. Idéen gick ut på att ett spel som täckte hela New York skulle engagera alla Jay-Z fans genom att släppa sidor ur hans självbiografi på faktiska platser där händelser i boken ägt rum. För att delta i spelet behövde de använda sig utav Bing, för att hitta de geotaggade platserna runt om i stan. Den här enorma produktionsapparaten blev ett otroligt hantverk och en fantastisk upplevelse för alla deltagande. Och inte minst: den gav Bing både trafik och uppmärksamhet.
https://www.youtube.com/watch?v=XNic4wf8AYg