Kaospiloterna gästar Berghs i vår med en kurs kring pedagogik
De senaste åren har Berghs arbetat på att förtydliga och utveckla sin pedagogiska modell som bygger på Action-based learning. Teori omvandlas till praktik genom engagerande case, samtal och samverkan, där sammanhanget har en allt viktigare roll. Genom möten med människor och olika typer av samarbeten fortsätter vi att utforska lärandet, och nu under april gästas Berghs av den danska skolan Kaospiloterna.
Patrik Hambraeus, du är learning developer på Berghs. Berätta mer!
– Kaospiloterna i Danmark startades för drygt 30 år sedan och utbildar kreativa projektledare, förändringsagenter och kulturella entreprenörer. För mer än 10 år sedan hade vi ett utbyte med Kaospiloterna, och nu är vi stolta över att återigen gästas av Kaospiloterna som nu erbjuder en kurs kring pedagogik för första gången i Sverige. Kursen heter: “The Designing & Facilitating Learning Spaces Masterclass” och pågår under tre dagar på vår skola i Gasverket, Stockholm.
Simon Kavanagh, pedagogisk ledare på Kaospiloterna: vad kan deltagarna förvänta sig?
– Kursen riktar sig till alla som föreläser och är verksamma inom högre utbildning. Vi vill introducera, utforska och träna deltagarna i erfarenhetsbaserat lärande och undervisning. En stor del av kursen handlar om konsten att facilitera och kurera kunskapssträvande. Vi går igenom inlärningsprocesser, strategier, ökat engagemang och hur man skapar säkra offline- och hybridläromiljöer.
Deltagarna kommer att introduceras till Kaospiloternas unika "möjlighetsbaserad pedagogik". Vår kompetensmodell utvecklas kontinuerligt i samverkan med unga, dynamiska elever och ledare. Vi utforskar potentialen i transformativ utbildning.
Patrik, vad tänker du om denna masterclass?
– På Berghs vet vi att vuxenpedagogik skiljer sig från traditionella sätt att undervisa och vi har sett att det gör stor skillnad när vi utvecklar hur:et i hur vi lär ut. Att undervisa för vuxna kräver ett annat angreppssätt som tar hänsyn till deras behov. Jag har mött många fantastiska kaospiloter i mitt yrkesliv och alltid varit nyfiken på att få reda på mer om hur de gör. Det här är en unik chans att lära sig från en av de mest spännande skolorna och det är klart vi kommer att lära oss av varandra!
Hur kommer workshopen gå till?
– Genom en fantasifull tolkning "hackning" och en kreativ tillämpning av sina läroplaner kommer vi tillsammans utforska nya pedagogiska processer. Vi ska utmana och uppdatera det grundläggande synsättet på lärande och vilken typ av innehåll som krävs idag säger Simon Kavanagh.
Relaterade artiklar
“Rollen som PR-konsult är bredare än vad man kan tro”
“Dagarna är oftast en härlig kompott av kundmöten, leveranser, interna avstämningar, kreativt idéarbete och mediebearbetning”, säger Idah Emteryd som gått heltidsprogrammet Public Relations på Berghs.
Vad gör en PR-konsult?
Vad sysslar egentligen en PR-konsult med om dagarna? Vem kan bli en riktigt vass PR-konstult och hur blir man det?
PodcastEN "ANSÖK TILL BERGHS"– för alla som vill söka in till Berghs heltidsprogram
Har du funderat på att söka ett heltidsprogram?