Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Karl designar spel i San Francisco
För Karl Dahlfors började resan vid ett studiebesök på Berghs i tvåan på gymnasiet. Några år senare befinner han sig i San Francisco där han studerar vid en av världens bästa utbildningar i game development. Här delar Karl med sig av sin resa från gymnasiet, via Berghs Bachelor-program, mot sin dröm om att bli en av världens bästa spelutvecklare.
Hej Karl! Berätta hur det kom sig att du valde att söka till Berghs Bachelor-program?
Jag har alltid velat plugga och jobba inom grafisk design/formgivning. Första gången jag hörde talas om Berghs var när min gymnasieklass var på studiebesök. Det var kärlek vid första ögonkastet. Det var som att gå in på ett av Googles kontor, miljön och alla där inne var extremt välkomnande. Jag visste där och då att här vill jag en dag gå. Efter det började jag läsa om Berghs på olika hemsidor. Det var då jag först hörde talas om Bachelor-programmet. Jag sökte inte på en gång eftersom jag hade bestämt mig för att ta ett sabbatsår för att resa och jobba. När jag väl sökte in till Bachelorprogrammet fick jag snart ett mail som berättade att jag var välkommen att komma på intervju. Jag kan erkänna att det var en av de mest nervösa intervjuerna jag varit på, men som tur är så är Marie Alani (Program Director på Berghs Bachelor, reds anm.) en av de vänligaste personerna jag träffat. Några veckor senare fick jag ett samtal från Marie där hon sa att jag hade fått en plats i programmet.
Du valde att förlägga dina utlandsstudier vid Academy of Arts University i San Francisco. Varför?
Enligt mig är San Francisco en av världens mest underbara städer. Det finns hur mycket som helst att se och göra, jag har bott här nu i snart 2 månader och jag ser och hör talas om nya saker varje dag. Eftersom jag valde Game Development så är San Francisco det rätta valet av den anledningen också. Allt som har att göra med teknik har sina rötter i SF, speciellt TV-spel. AAU:s spelprogram är ett av världens bästa och det märks när man kommer till skolan och ser vad före detta elever har gjort. Alla lärare har också en lång bakgrund inom spelindustrin. Ska jag vara helt ärlig valde jag också SF före Australien för att jag är rädd för typ allt som finns där (spindlar, hajar, etc), haha.
Berätta - hur är det att plugga Game Development?
Game Development på AAU innefattar i stort sett allt som har att göra med det som går in i att skapa tv-spel. Det är allt ifrån UI/UX, 3D formgivning, koda och animering. Man vet att man har valt rätt inriktning när man vaknar på morgonen och ser fram emot att gå till skolan, eller att man tycker om att göra uppgiften/läxan som läraren givit en. Det är det viktigaste enligt mig när man väljer inriktning, man ska älska det man pluggar.
Kan du dela med dig av den senaste uppgiften du arbetade med inom ramarna för din utbildning?
Den senaste uppgiften jag fick av en av mina lärare var att skapa en fullt funktionell och spelbar level med åtminstone 30 “props” (hinder, hus, prydnader, etc) och det behövde minst ta 3 minuter att klara leveln. Jag hade hur kul som helst när jag gjorde den här uppgiften.
Hur är det att plugga i USA jämfört med i Sverige, tycker du?
Skillnaden mellan den svenska skolan och den amerikanska är att läraren får mycket mer respekt av sina elever här, åtminstone i mitt program. På Berghs var det ungefär samma, men det finns absolut en markant skillnad i gymnasiet.
Hur lång tid har du kvar i dina studier och vad är din dröm att göra efteråt?
Jag har några år kvar på min utbildning eftersom jag började den här hösten. Men, min plan är att efter ett eller två år börja som en intern på ett av de flera spelbolag som har sina kontor i SF. Går det bra där vill jag, efter att min utbildning är klar, antingen bo kvar här i SF i några år och jobba på Ubisoft eller EA, eller flytta tillbaks till Sverige och börja jobba på Ubisofts nya kontor som ska öppna upp i Stockholm.
Vilka skulle du tipsa om att söka till Berghs Bachelor?
Tycker du om reklam, design, eller är bara allmänt kreativ är Berghs något för dig. Sen är det även ett extremt bra tillfälle för dig som vill studera utomlands. Om du inte vill läsa grafisk design, strategi eller copyright så kan du göra som jag gjorde och välja nått helt annat, haha.
Vill du läsa mer om Berghs Bachelor-program? Ta en titt här!
Relaterade artiklar
Vad gör en UX/UI-designer?
Vad sysslar en UX/UI-designer med om dagarna? Skillnaden mellan UX och UI design? Varför är behovet av UX/UI-designers på arbetsmarknaden så stor?
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
5 viktiga egenskaper för att lyckas med UX-design
Vid karriärbytet till UX hittade Anna Trulsson sin rätta plats i designvärlden. Nu är hon kursansvarig för distanskursen Gränssnittsdesign/UX.