Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Kreatörsduon landar jobb i musikbranschen efter examen
Anna och Johanna är tidigare klasskamrater från Art Director/Copywriter-programmet på Berghs. Vägen dit var inte alltid självklar. Efter examen landade båda jobb på musiktechbolaget Record Union. Här berättar de om vägen till Berghs och deras nya roller i arbetslivet!
Hej Anna och Johanna, berätta lite om vilka ni är!
– Hej! Anna och Johanna heter vi och gillar långa spotifylistor, korta zoom-möten och snälla personer.
Ni har båda fått jobb på Record Union, Grattis! Berätta om jobbet och era roller!
– Tack snälla. Vi jobbar inhouse på ett musik-tech bolag tillsammans med några grymma människor från byråvärlden. Record Union vill utmana musikbranchen på, vad vi tycker, ett modigt och jäkligt välbehövligt sätt. Och så jobbar de konstant med att förbättra förutsättningarna för artister och kreatörer vilket såklart ligger oss varmt om hjärtat. Deras vision är något vi tror starkt på så det känns otroligt att jobba nära det här varumärket och få chansen att bygga upp det från grunden. Vi kommer in som kreatörer och tar fram koncept, och kampanjer. Anna i rollen som Copywriter, och Johanna som Art Director.
Förra året gick ni Berghs heltidsprogram Art Director/Copywriter. Hur såg vägen ut till Berghs för er?
– Den var inte direkt rak för någon av oss. Johanna kommer från filmbranschen och Anna kommer senast från KTH. Det tog några år av härjande på andra jobb innan vi förstod att det var till Berghs vi ville. Men vi har märkt att vi har fått användning av vår lite spretiga bakgrund, så det var värt en liten omväg.
Vad får man lära sig som Art Director/Copywriter på Berghs?
– Man slängs verkligen direkt in i grupparbeten med olika projekt. Så förmågan att samarbeta i olika gruppkonstallationer är något som nöts in genom hela utbildningen, vilket kanske inte låter mycket för världen, men det är inte lika lätt att hålla god ton klockan tio på kvällen när alla är trötta och ingen tycks vara överens om vilken rubrik som är mest “fångande”, eller något sånt. I övrigt samlar man på sig en drös bra egenskaper som till exempel prata inför massa människor, ta fram reklamidé och koncept och jobba på sitt hantverk.
Måste man vara en kreativ person för att jobba med ert yrke?
– Vi är väl av den åsikten att det viktigaste är att man har ambition och vilja. Och ger lite blod, svett och tårar ibland. En bra idé kommer sällan gratis vare sig du är ett kreativt geni eller inte. Men det underlättar såklart.
Har ni några tips till de som funderar på att söka till programmet?
– Ge dig på arbetsprovet när det släpps. Känns det som din grej? Toppen!
Relaterade program
Art Director/Copywriter
Art Director/Copywriter är ett tvåårigt program inom reklam och kommunikation som riktar sig till dig som älskar att väcka känslor och lösa problem.
Digital Design & Strategy
Ser du en framtid inom det digitala och har ett stort intresse för människors beteende?
Relaterade artiklar
Berghsalumner återvänder som kursansvariga för Strategisk kommunikation
Noah och Andreas tog examen från Berghs heltidsprogram Art Director/Copywriter i fjol och landade båda jobb på den kreativa byrån Åkestam Holst.
Sami tar plats i musikbranschen efter examen
Berghsalumnen Sami Ibrahim fick uppleva sin sista termin på Berghs helt digitalt.
Fokus på “välmående” för heltidsstudenterna i kursen Explore Sustainability
Hur kan varumärken bidra till ökat välmående i samhället, skapa värde för kunden och samtidigt driva affären genom kommunikation?