Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Linda landade jobb på examineringsdagen
Linda gick heltidsprogrammet Strategisk kommunikation på Berghs och examinerades i våras. Under examinering på Zoom blev hon erbjuden ett jobb som hon tackade ja till. Nu jobbar hon på reklambyrån Nord DDB som Junior Planner. Här berättar hon mer om det.
Hej Linda! Berätta kort om dig själv!
– Jag är 29 år och kommer från Dalarna. Jag älskar att åka skidor, hitta ny musik, gå på konsert, resa och göra allt som är kul. Självklart älskar jag också att läsa, se dokumentärer och hålla mig uppdaterad om händelser i omvärlden.
Grattis till jobb efter examen. Berätta om din roll.
– Tack snälla! Jag är anställd som Junior Planner på Nord DDB, vilket betyder att jag jobbar i ett team av kreatörer, projektledare och i de flesta fall en Senior Planner. Jobbet går ut på att göra mycket research och omvärldsanalys. Tex. vad som händer i populärkulturen, varumärkeskategorier, kunders konkurrenter, djupintervjuer, brand trackings, rapporter och annat bra material för att kunna landa insikter, en kreativ språngbräda och i slutändan en strategi.
Jag jobbar mest med Vattenfall som också är kunden jag jobbade med i mitt examensprojekt på Berghs. De är otroligt hjälpsamma och en stor anledning till att jag hamnade på DDB. Min arbetsgrupp under examensprojektet hade en kontaktperson på Vattenfall som tipsade om mig till DDB. Därefter blev jag kontaktad och efter några intervjuer blev jag uppringd mitt i vår ”caviga” examinering i Zoom och erbjöd mig jobbet. Så kul!
Hur ser en arbetsdag ut för dig?
– Mitt team och jag börjar alltid dagen med en planning-checkin på videoverktyget teams, det är supermysigt. Resten av dagen jobbar jag i olika projekt med research, kreatörer och får feedback på min research/strategi av seniora planners. Vi brukar ha några kundpresentationer per vecka som vi såklart jobbar intensivt inför. Mycket teamssnack nu, jag längtar tills vi får hänga som vanligt!
Hur kommer det sig att du valde programmet Strategisk kommunikation på Berghs?
– Jag hade länge funderat på om jag skulle plugga något. Tidigare har jag jobbat i olika tech startups och nu kände jag att det stod mellan att starta eget bolag eller plugga. Det var ett enkelt val när jag läste på om Strategisk kommunikation på Berghs. Jag kommer ihåg att jag tänkte "ALLT detta låter kul, jag vill verkligen på riktigt lära mig allt om detta".
Jag minns ett ”aha moment” där jag fick förståelse för kommunikationsstrategi. Det var när jag och andra blivande studenter presenterades för caset ”Super bowl-babies” framtagen av NFL, på Berghs öppet hus. Problemet var att antalet tittare hade minskat för Super Bowl. För att vända trenden och få fler familjer att titta igen använde man sig av insikten att det föds många barn exakt nio månader efter varje Super Bowl och gjorde en reklamfilm med Super Bowl Choir - där olika årskullar födda 9 månader efter Super Bowl sjöng tillsammans med Seal.
Vad tar du med dig för kunskaper till din nya roll?
– Det är mycket som föreläsare pratat om som jag jobbar med nu. Det känns som att jag fick ett smörgåsbord av allt inom planning på Berghs och att jag nu kan omsätta det i verkligheten och förstå det på djupet. Jag har inte stött på något helt nytt inom planning i min nya roll, utan har jobbat med det mesta under min tid på Berghs.
Har du några tips till andra som funderar att söka till programmet Strategisk kommunikation?
– Tveka inte och sök! Rosalin Gustavsson är en otrolig programansvarig för det första, sen är det så otroligt bra kurser och föreläsare där man får en så himla bra grund och inblick i kommunikationsbranschen. Se på ditt arbetsprov som ett test för att göra en strategi och ha kul.
Enkla tips är: fundera på vad du tycker om kommunikation och reklam som du ser, vad du tycker är bra eller dåligt och vad du får för känsla. Läs på och titta där du tycker att det är mest intressant – om det är på TikTok eller på forskning.nu, det spelar ingen roll. Försök förstå vad varumärken vill göra med sin kommunikation, vilka de vill nå och om du tycker att det fungerar.
Lycka till! <3
Relaterade artiklar
Growth Marketing programmet ledde till jobb som Performance Manager
Jennifer Bonér gick heltidsprogrammet Growth Marketing och examinerades våren 2020.
Kreatörsduon landar jobb i musikbranschen efter examen
Anna och Johanna är tidigare klasskamrater från Art Director/Copywriter-programmet på Berghs.
Heltidsprogrammet ledde Minea till grafisk design
Minea drömde som ung om att få plugga design på Berghs.