Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Maria Loohufvud: I efterhand är jag impad av min energi och målmedvetenhet
För tre år sedan vid den här tiden på året arbetade Maria Loohuvfud intensivt med sitt examensprojekt på Berghs. Hennes arbete var ett spel, som också var ett inredningsobjekt, som fokuserade på att lösa jämställdhetsfrågor i hemmet. Idag, tre år senare, har projektet blivit verklighet och Komma Lika kommer ut i butik i sommar.
Komma Lika går ut på att i vardagen dela ut poäng, eller närmare bestämt kylskåpsmagneter, för vardagssysslor i hemmet. Det kan handla om att diska, dammsuga, byta glödlampor eller tvätta. Varje syssla är värd en magnet, som i sin tur ger ett visst poäng. Under spelets gång byggs ett mönster upp av deltagarnas färger och magneter. När spelperioden är slut så är det, förhoppningsvis, balans mellan färgerna.
Hej Maria! För tre år sedan satt du i samma situation som de studenter som i helgen visar upp sina examensprojekt på Berghs, vad minns du av våren 2009?
Våren 2009 minns jag genom en dimma av sprayfärg. Jag stod hela nätterna i köket med vidöppna fönster och spraymålade hundratals magneter. Hela Hornstull måste ha vaknat dåsigt den våren. Jag var extremt fokuserad, nu i efterhand är jag lite impad av min energi och målmedvetenhet. Det var slututställningen som var målet, det fanns inget efter.
Berätta om Komma Lika!
Komma Lika är ett jämställdhetsredskap, ett spel och ett inredningsobjekt i ett. Spelet spelas i vardagen och kylskåpet är spelplanen. Varje gång man gör något i hemmet; diskar, byter glödlampa, tvättar, lämnar bilen på besiktning osv. får man poäng i form av magneter i olika storlekar med olika värde. Varje deltagare har sin färg och tillsammans bygger man ett mönster av magneter på kylskåpet. När spelperioden är slut så är det, förhoppningsvis, balans mellan färgerna. Mönstret i vardagen visualiseras helt enkelt i ett mönster på kylskåpet. Ett mönster som visar hur det egentligen står till med jämställdheten.
Ditt examensprojekt var ett spel som också fungerar som ett inredningsobjekt. Hur föddes idén, vad var bakgrunden?
Jag visste nån gång på hösten att jag ville göra något på temat jämställdhet. Det är ett ämne som engagerat mig länge. I början hade jag mycket tankar på att göra något om mäns våld mot kvinnor, våldtäkter eller liknande. Något tungt. Men tillslut insåg jag att det bara skulle vara att återigen visa på ett problem. Istället ville jag göra något som var mer lättsamt och som faktiskt också visade förslag på en lösning. Det kändes också rätt att göra något som jag personligen kunde relatera till.
Att kylen blir fin och att hushållssysslorna blir lite roligare och mer belönande att utföra är ju också en del av idén såklart. Det är många som vill använda spelet till att få barnen att hjälpa till hemma, och visst, varför inte, det funkar också!
Vad innebär namnet?
Spelet är ingen “kamp mellan könen”, det går inte ut på att någon ska vinna utan på att man gemensamt ska jobba för att komma lika. Jämställdhet kan inte gå för långt, då är det ju inte längre jämställt. Alla vinner på att komma lika.
Hur kändes det att för första gången visa upp ditt examensprojekt för allmänheten genom slututställningen?
Jag var nog inte så nervös, mest övertrött och stolt över att ha rott det i hamn. Det är så otroligt mycket man fixar inför en slututställning som jag inte tror att besökarna tänker på. Jag fixade ett golv, spons på kylskåp och lampor och stolar och... Man lär sig väldigt mycket om saker runt omkring.
Sen fick jag så otroligt mycket bra respons på utställningen, jag var helt överväldigad. Jag hade nog trott innan att jag skulle kunna gå ifrån montern ibland men det var så många besökare som ville prata och fråga och diskutera, vilket var superkul! Resumé, några bloggar och någon tidning uppmärksammade också projektet. Att jag sedan vann Berghs “guldäggkopp” för bästa grafisk design examensprojekt gjorde mig också väldigt glad såklart.
I juni 2009 var du färdig – två år på Berghs var förbi. Vad hände då?
Jag och Anton Hull, som jag gick i samma klass som på Berghs, hade redan på hösten i tvåan bestämt oss för att starta eget. Så vi gjorde det direkt efter sommaren och vi jobbar fortfarande tillsammans under namnet Pasadena Studio. Vår vision har hela tiden varit att göra en viss andel egeninitierade projekt och här är Komma Lika nu ett av dem. Ett annat är slumptidningen Bänken,
Nu, tre år senare blir spelet verklighet! Berätta, vad har hänt sedan dess? Har produkten modifierats?
Jag har ända sen slututställningen velat få ut spelet på riktigt men att starta egen designstudio tog ganska mycket energi så det fick ligga på is ganska länge. Men för ungefär ett år sedan bestämde jag mig för att nu måste det bli av. Jag tog kontakt med spelföretaget Mindtwister och de nappade. Mindtwister står för säljkanalerna och distributionen av spelet och vi har tillsammans jobbat med spelutvecklingen och det har fungerat väldigt bra. Pasadena Studio har gjort formen såklart.
Produkten är i stort densamma. Det som har hänt är att den kommer ut i två olika versioner. En med 2 färger på magneterna, som originalet, och en med 4 färger. Den med 4 färger har som bonus att den funkar extra bra för att få barnen att hjälpa till hemma. Det har också lagts till “figurkort” med tydliga exempel på figurer man kan bygga med magneterna. Förpackningarnas form har också ändrats ganska mycket.
Var kommer man att kunna köpa Komma Lika?
Från och med juli kommer man att kunna köpa Komma Lika på Designtorget och senare på Akademibokhandeln. Det kommer också att gå att köpa spelet på kommalika.se . Komma LIka kommer också under hösten att komma ut i Frankrike under namnet KifféKoi (ung. “Vem gör vad”)! Förhoppningsvis blir det fler butiker (och länder!) under hösten.
Vad ska du göra härnäst?
Nu i dagarna ska vi (Pasadena Studio) få fjärde numret av vår egen publikation Bänken till tryck. Bänken är en tidning av slumpen – vi skickar ut en journalist och en fotograf till en bänk. Deras uppdrag är att göra ett personporträtt av den första person som råkar sätta sig på bänken. Texten skickar vi sedan till illustratörer, fotografer och författare, personer som vi beundrar, som får göra sin tolkning. Det nummer vi färdigställer nu råkar handla om Jessica, 19, i Kista Galleria. Läs mer på www.bnkn.se
Sen har jag ett par andra idéer som också rör sig i något slags spelkontext, jag ska klura lite mer på dem under sommaren och se om någon av dem kan bli verklighet... Det är kul med formgivning men det är själva idéerna jag brinner för. Att ha en idé, engagera bra folk i den och tillsammans genomföra idén till färdig produkt/publikation eller vad det kan vara.
Vad inspireras du av?
Människor som vågar gå sin egen väg. Att se konst, dans och teater. Bill Drummond och Sophie Calle om jag ska nämna några idoler. Att ha riktigt långtråkigt kan också vara väldigt bra för kreativiteten, jag jobbar på att ha det ibland.
Komma Lika släpps i juli och kommer att finnas att köpa genom Designtorget, Akademibokhandeln och Kommalika.se.