Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Marknads­kommunikation på djupet

unnamed

Vi ställde några nyfikna frågor till Ulf Lesley som är kursansvarig för Marknads­kommunikation - fördjupning.

Maj 13, 2015
Hej Ulf! Kan du berätta lite närmare om vem den här kursen vänder sig till?
Absolut. Kursen passar främst till kommunikations- och marknadschefer samt seniora projektledare som vill uppdatera sig, fördjupa sig eller helt enkelt få lite ny inspiration att jobba med.
Detta är ju en fördjupningskurs. Hur djup är egentligen fördjupningen?
Tanken är att alla ska få med sig några ”aha-upplevelser” från kursen. Hur djupt det blir beror mycket på deltagarna eftersom vi alltid följer deras egna behov och insikter under kursens gång.
Vad skulle du säga är det senaste inom kommunikation?
Multiscreen är väldigt spännande tycker jag, och då talar vi inte bara TV. Sedan utifrån en strategisk syn på sociala medier se hur man kan ta med det tänket in i mer traditionella kanaler. Fame, Fun & Fire!
Vad är värt att spana lite extra på just nu? Några nya appar eller tjänster som är up and coming?
När världens största taxibolag inte har några egna taxibilar (Uber), dvs när kunderna själva levererar tjänsten som företaget säljer, hur tar vi detta in i kommunikationens värld? Det ska också bli intressant att se vem som vinner av sök och nätverk, vad gäller information och rekommendationer innan köp.
Vilka är dina favoritverktyg i verktygslådan?
Success-story och redaktionen.
Success-story är kraftfullt och samtidigt relativt enkelt att genomföra. Redaktionen tar höjd för hur man kan strukturera sitt arbete så att innehållet (och inte t.ex. kanalerna) blir det centrala. Content marketing i en organisationskontext kan man säga.
Vad förväntas av deltagarna i kursen?
Det viktigaste är nog att deltagarna vågar. Att de delar med sig och ifrågasätter, men också vågar utmana sin egen verksamhet. Vad skulle hända om vi gjorde som andra gör, eller helt tvärt om? ”Steal with pride”.
Berätta lite mer om vem du är och vad du har för erfarenhet?
Jag är en passionerad kommunikatör som tidigare bl.a. arbetat som kommunikations­chef i storkoncern och entreprenör med prisbelönt byrå. Utvärderingarna om mig brukar säga att jag är engagerad och kunnig. Efter 25 år inom B2B förvånar ingenting mig längre vad gäller utmaningar och (o)logik i stora organisationer.
Här kan du läsa mer om kursen Marknads­kommunikation - fördjupning