Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Mattias Ström: Fyra bra case som visar vägen för marknads-PR
Mattias är kursansvarig för Berghs dagkurs i Marknads-PR och arbetar till vardags på Prime. Här delar han med sig av fyra case som inspirerade honom och berättar vad de har gemensamt.
Vad är bra marknads-PR? Sannolikheten är stor att svaret kommer variera beroende på vem du frågar. Tittar man på den här filmen från PR Daily står det väldigt klart att det handlar om mer än medierelationer och pressmeddelanden.
Ett annat, och kanske mer intressant, sätt att förhålla sig till frågan om vad som utgör bra marknads-PR är att titta på vad som faktiskt görs inom området just nu. Vilka projekt tar sig an de intressantaste utmaningarna? Vilka resultat uppnår de? Vilka kreativa lösningar sticker ut? Kort och gott – vilka är casen som ligger i framkant?
Det görs otroligt mycket bra kommunikation runt om i världen. Att låta sig inspireras av andra är en ovanligt effektivt sätt att ge skjuts åt sin egen utveckling. Här är fyra bra case att inspireras av och som på olika sätt visar vägen för vart marknads-PR är på väg:
Projekten har några viktiga saker gemensamt som jag tror och hoppas att vi kommer att få se mer av framöver:
- Projekten inkluderar tjänst-/produktutveckling som en del av kommunikationen
- Projekten vänder sig till komplexa och intressanta sammansättningar av målgrupper
- Projekten fokuserar på att skapa värde och på så sätt få (förtjänad) uppmärksamhet, snarare än uppmärksamhet för uppmärksamhetens skull
- Projekten lyckas koppla an till engagerande sammanhang i omvärlden och göra avsändaren relevant i dessa på ett kraftfullt sätt
Mycket nöje! (och inspiration)
Mattias Ström har bred erfarenhet av marknads-PR genom både svenska och internationella uppdrag för bland annat Electrolux, Facebook och SCA. Mattias har tidigare arbetat med internationellt prisbelönade kampanjer som ”Vac from the Sea”, ”The Node Pole”, ”Music that sucks” och ”90 day store experiment”.