Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Möt Berghs digitala strateger och kreatörer!
Funderar du på att söka programmet Digital Strateg/Kreatör? Här svarar elva studenter som läser programmet 2017/2018 på vanliga frågor som dykt upp.
De lyser upp av mönster i kod, A/B-testar allt de kommer över och har helt uppkopplade hem – stämmer verkligen detta? Det är många som undrar vilka Berghs digitala strateger och kreatörer egentligen är och vad de sysslar med på dagarna. Här bringar vi klarhet i saken och hjälper dig som funderar att söka till Berghs heltidsprogram Digital Strateg/Kreatör.
Madelaine Zetterström, läser: Digital Strateg
Vad gjorde du innan du började på Berghs?
– Pluggade en ekonomikandidat på SU och jobbade på byrån Prime i drygt ett år. Visste att jag ville läsa vidare efter kandidaten men var inte sugen på två år till med teori på universitetet. Teoretiska modeller i all ära men jag ville hellre bygga ut min verktygslåda med praktisk kunskap.
Vad är det bästa med utbildningen?
– Att vi blir både generalister och specialister. Vi kan lite om allt och allt om något, såklart beroende på vad man själv tycker är kul och utvecklande.
Tre bra saker jag lärt mig hittills:
- Praktisk kunskap i digitala verktyg som Google Analytics, Tag Manager, AdWords, Facebooks Business Manager med flera.
- Varför ett par sneakers från en e-handelssida som jag besökt plötsligt kan stalka mig i andra medier och hur man själv gör det.
- Ökad förståelse för vilka yrkesroller som känns relevanta för mig i framtiden – och även vilka som inte gör det. Uteslutningsmetoden ska inte underskattas.
Sabrina Pålsson Leuenberger, läser Digital Strateg
Vem är du?
– Jag är 33, född och uppvuxen i Schweiz, är gift och har en liten son som är två år. Min tid och mina pengar går åt till mat, vin och resor – förutom nu då jag pluggar och skär ner på det mesta. Innan Berghs jobbade jag som CRM Manager inom Lufthansa Guppen.
Varför valde du att plugga till Digital Strateg?
– När jag pluggade sist fanns inte sociala medier eller flera av de digitala tjänster som finns idag, så det gick inte att studera det då. Sen är jag lite nördig och gillar nya tekniker som blockchain och kryptovalutor, men jag tycker också om den strategiska biten bakom digitaliseringen: hur vi beter oss online, varför vi gör vissa saker och hur ett företag kan använda sig av data. Så DSK är det perfekta valet för mig, programmet går igenom alla delar i digital marknadsföring.
Vilken kurs har varit roligast och varför?
– Jag gillade att vi fick skapa en egen webbshop i början av programmet i kursen digitala tjänster, det är roligt att optimera och analysera en verklig plattform.
Felix Sarwe Grankvist, läser: Digital Kreatör
Vad gör du när du inte pluggar?
– Jag brukar surfa så mycket jag kan, åka skidor, spela musik och kolla På Spåret. Det blir också en del tv-spel.
Varför valde du Digital Kreatör?
– När jag sökte till Berghs stod det mellan AD-linjen eller Digital Kreatör, i slutändan valde jag det senare för att jag tycker att det är otroligt viktigt att ha en digital grund att stå på, även om jag senare kanske skulle vilja jobba som AD.
Vad har varit bäst hittills?
– Jag tycker att kursen Konceptutveckling 1&2 har varit superkul för att vi har fått jobba med riktiga case och det har därför känts väldigt verklighetsbaserat. Jag tycker också såklart att UX1,2,3 har vart grymt roliga, speciellt för att vi har fått lära oss hur man applicerar ux-tänket på exempelvis butiksupplägg och fysiska produkter och inte bara digitalt!
Johanna Andersson, läser: Digital strateg
Vem är du?
– Johanna heter jag och är 21 år. När jag får en stund över läser jag, lagar mat eller sträcktittar på någon cheesy Netflixserie. Parallellt med skolan och livet driver jag även ett företag.
Vad gjorde du innan du började på Berghs?
– Jag jobbade med att föreläsa samt coacha gymnasieelever i entreprenörskap och företagande. En otroligt utvecklande och rolig roll, där jag även fick arbeta med grafisk design, IT samt eventplanering. Dessförinnan pluggade jag ekonomi på gymnasiet.
Varför valde du att plugga digital strategi?
– Jag blev intresserad av webbanalys och sociala medier när jag startade mitt företag. Det var nog först där och då jag förstod vikten av att ha en gedigen strategi och förståelse för exempelvis målgrupper för att kunna uppnå affärsmål. Att Berghs hade utbildningen Digital strateg/kreatör fick jag reda på när jag läste kursen ”Berghs intro”.
Daniel Ymir Rigollet, läser: Digital Strateg
Vem är du?
– Jag kommer ursprungligen från Reyjavik men är uppvuxen bland Kanariöarnas vågor och stränder. Jag har ett stort intresse för teknologi, digitala medier och konsumentbeteenden. På fritiden blir det mycket häng med vänner, lite olika sporter och spontana promenader runt stan.
Vad gjorde du innan du började på Berghs?
– Jag pluggade till civilekonom, har en master i marknadsföring och jobbade ett tag som forskningsassistent på universitetet.
Vilken kurs har varit roligast och varför?
– Jag gillade Explore där man får jobba med studenter från andra utbildningar. Då jobbar man med en riktig kund och en riktig brief och ska tillsammans med sitt team utveckla ett genomförbart koncept baserat på kundens behov. Allt ifrån konceptutveckling och strategi till hur själva kampanjen kommer att se ut.
Carina Ortiz, läser: Digital Kreatör
Vem är du?
– Om jag inte är med familjen eller tar ett glas vin med mina vänner tar jag gärna en löprunda i skogen med min hund Harry. Löpningen är en stor del av mitt liv och ett sätt för mig att bearbeta vardagen. Jag har en stor kärlek för pepperoni och äter allt som innehåller chili.
Vad gjorde du innan du började på Berghs?
– Jag pluggade programmering.
Vilken kurs har varit roligast?
– Alla ux-kurser! Jag hittade mitt kall mitt i all användarvänlighet.
Daniel Bokström, läser: Digital Kreatör
Vem är du?
– Jag heter Daniel och är uppvuxen i Stockholm, men har levt största delen av mitt vuxna liv utomlands. På fritiden gillar jag att vara ute i naturen eller knåpa med något digitalt projekt jag bygger på själv. Jag älskar musik, nytt och gammalt, men är extra svag för det jag kan rota fram i farsans gamla vinylsamling. Jag intresserar mig mycket för mode och design och äger 50 par skor.
Vad gjorde du innan du började på Berghs?
– Jag har länge arbetat som sko- och modedesigner med en bakgrund inom grafisk design. Jag kände att jag ville sadla om och utveckla mina kunskaper inom digital PR och kommunikation med fokus på UX design. Digital kreatör på Berghs var det självklara valet för mig.
Varför du valde du Digital kreatör?
– Berghs är en av världens bästa kommunikationsskolor och var det självklara valet. Utbildningen sträcker sig över ett år, vilket också spelade in eftersom jag snabbt vill ut i arbetslivet igen. Berghs är känt för att vara en skola som genom praktiska övningar, kunduppdrag, och erfarna föreläsare från branschen lär dig ett yrke utefter hur verkligheten ser ut och fungerar. Jag valde att läsa till Digital kreatör eftersom arbetsmarknaden verkligen skriker efter de kreativa digitala kompetenser som du får lära dig på Berghs som Digital kreatör.
Rebecca Rendahl, läser: Digital Strateg
Vem är du?
– Jag är en informationsberoende 26-åring som älskar Drake och croissanter. Förutom allt det där som alla andra gillar att göra, typ hänga med kompisar, resa och äta god mat, så sjunger jag i kör och har gjort sen jag var pytteliten. Det är nästan som meditiation för mig!
Varför valde du att läsa till Digital strateg?
– Jag hade länge tänkt söka till Berghs, och valde mellan Strategisk kommunikation och Digital strateg. Efter att jag frågat tidigare elever blev det allt mer klart för mig att Digital strateg var det som jag ville välja. Jag är väldigt intresserad av sociala medier och hur man med hjälp av det kan kommunicera så direkt till varumärken och kunder.
Vad har du gjort innan Berghs?
– Jag har gjort flera olika saker! Bland annat jobbat som marknadsassistent på ett retailföretag, jobbat i Paris och som produktionsassistent på en fotografagentur här i Stockholm.
Digital strateg eller kreatör?
På programmet Digital strateg/kreatör lär du dig att behärska den digitala världens språk – vare sig du vill designa eller arbeta analytiskt.
Läs merCamilla Wemmenlöv, läser: Digital kreatör
Vem är du?
– Jag tillbringar majoriteten av min fritid framför en skärm med undantag från när jag hänger i någon av stans hundrastgårdar med min hund. Framför skärmen jobbar jag antingen med något grafiskt frilansprojekt, streckkollar Netflix eller betar sakta men säkert av min alldeles för långa ”måste spela”-lista, för närvarande är det Zelda som gäller.
Vad gjorde du innan du började på Berghs?
– Innan jag flyttade tillbaka till Stockholm bodde jag tre år i Skövde där jag pluggade dataspelsutveckling och animation.
Varför du valde du att läsa till Digital Kreatör?
– Jag kände att programmet var ett perfekt komplement till min spelutbildning eftersom jag ville vidareutveckla min UX-kompetens men också förstå grunderna i hur man får något att flyga digitalt.
Hannah Sommargren, läser: Digital strateg
Vem är du?
– Jag heter Hannah, är 25 år gammal och kommer ifrån Göteborg. Jag tog alltså mitt pick och pack och flyttad till Stockholm för att läsa på Berghs. När jag inte är i skolan försöker jag lära mig att inte åka fel i tunnelbanan och så umgås jag mycket med mina rumskamrater.
Vad gjorde du innan du började på Berghs?
– Jag studerade kandidatprogrammet, kognitionsvetenskap på Göteborgs universitet. Jag är väldigt intresserad av hur människor kommunicerar och bearbetar information och hur samspelet mellan människor och IT fungerar. Vid sidan av mina studier jobbade jag som arbetsledare på Liseberg.
Hur kommer det sig att du valde att läsa till digital strateg?
– Jag tycker att digital kommunikation är ett väldigt spännande och föränderligt område. Efter tre år på universitet ville jag lära mig mer praktiskt hur morgondagens digitala kommunikation kan skapas genom analys och mätningar.
Gustav Mårtensson, läser: Digital kreatör
Vad gjorde du innan Berghs?
– Jag har jobbat som fotograf/bildjournalist i tio år, men också haft en fot i startup-världen.
Varför valde du programmet Digital kreatör?
– Jag tyckte utbildningen verkade väldigt bred, och det är i det digitala framtiden finns. Den digitala revolutionen fascinerar mig och jag brinner för hur den kan förnya branscher som förenklar människors vardag.
Nämn tre bra saker du lärt dig hittills!
– Iterativa processer, att tänka koncept och att leva på studiebidrag! Framför allt har lärt mig lite om väldigt mycket.
Relaterade artiklar
"Kursen var rolig, sprängfylld med fakta och pedagogiskt upplagd"
Mia Kollarik Persson gick distanskursen Gränssnittsdesign/UX på Berghs under våren 2024. Här berättar hon om de lärorika kursveckorna.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
5 viktiga egenskaper för att lyckas med UX-design
Vid karriärbytet till UX hittade Anna Trulsson sin rätta plats i designvärlden. Nu är hon kursansvarig för distanskursen Gränssnittsdesign/UX.