Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

#metoo - en personlig kampanj som inte slutar på nätet

metoo_berhgs_studentgrupp

Den virala kampanjen #metoo har under veckan spritt sig som en löpeld över hela världen. På Berghs har studenterna Line Bomark, Sofia Wedsberg, Harris Lukeman, Lovisa van der Schoot och Anton Jansson gått längre än att delta viralt. De var kommunikationsansvariga för den manifestation som ägde rum söndagen den 22 oktober på Sergels Torg i Stockholm.

Oktober 24, 2017

Kampanjen #metoo syftar till att lyfta upp problemet med normaliserandet av sexuella trakasserier och övergrepp mot kvinnor. Hur reagerade ni när den först nådde er?

Vi tyckte att det var väldigt gripande och kände själva stort engagemang kring frågan. Det är starkt att så många vågade dela med sig av sina historier som var kopplade till hashtagen. När vi fick nys om att det skulle ske en manifestation så ville vi gärna hjälpa till och sprida ordet och bidra med det vi faktiskt lär oss här på PR-programmet på Berghs.

Vad tänker ni generellt om virala kampanjer idag där privatpersoner deltar genom hashtags och delningar?

Det är både fantastiskt och skrämmande! Det är fantastiskt på det sättet att “vem som helst” kan vara med och starta något som har potential att bli stort. Idag är vi alla våra egna publicister vilket gör att det är möjligt att göra sin röst hörd utan att nödvändigtvis vara en kändis eller en offentlig profil. I #MeToo-caset har människors deltagande och engagemang faktiskt gjort riktig skillnad. Folk som har sexuellt utnyttjat eller trakasserat andra har fått möta faktiska konsekvenser, vilket är viktigt.

Det som är farligt är att ingen granskar det som läggs upp innan man trycker på publicera och det kan lätt spridas extremistiska budskap och framförallt falsk information. Det är idag möjligt att göra vad som helst till en stor fråga, något som det kan vara värt att fundera på när man ser en stor viral kampanj.

Vad gör studenterna på Berghs?

I artikelserien Studentliv delar Berghs studenter med sig av berättelser från sin vardag, inom skolan, efter skolan och ute på praktik.

Läs mer

Är något unikt och utöver det vanliga med #MeToo, sett ur ett kommunikationsperspektiv?

Initiativ som börjar med en hashtag sprids oftast genom att man delar endast hashtaggen och eventuellt en logga som bild. I detta fall öppnade individer upp sig på sociala medier och berättade om sina egna erfarenheter kring frågan om sexuella trakasserier. Vi tror att detta var en bidragande faktor till att initiativet fick så stor spridning. Fler kunde relatera till budskapet vilket gjorde att kampanjen kändes mer personlig, något som är bra ur ett PR-perspektiv. Om man blir berörd av något, är man mer benägen att dela.

I söndags var ni med och anordnade en manifestation i Stockholm. Berätta!

Allt började med att två tjejer hade startat varsitt event på Facebook som uppmuntrade människor att komma till Sergels Torg och manifestera mot sexuella trakasserier. Vi valde att stämma träff med en av tjejerna för att prata om eventet. På plats kom vi fram till att hon behövde hjälp med kommunikationen kring eventet och vi fick rollen som kommunikationsansvariga. Vår första rekommendation var att båda eventen skulle slås ihop. Detta för att förenkla för de som var intresserade av eventet att få information på ett och samma ställe. Vi föreslog också att de skulle skapa en ny samlingshashtag kring kampanjen, som då blev #MeTooSweden. Syftet var att alla manifestationer runt om i Sverige skulle kunna delta och posta under samma hashtag. När vi hade samlat allt under samma tak var det dags att ta fram ett gemensamt syfte och vision som kunde fungera för samtliga #MeToo-manifestationer runt om i landet. Med det sagt så skiljde sig agendan något beroende på vem som var arrangör och ytterst ansvarig för eventet i sin stad.

metoosweden

Ni hade ett ansvar för kommunikationen runt manifestationen. Vad innebar det praktiskt, för er?

Det innebar att vi hade ansvar för allt som hade med kommunikationen att göra för att eventet skulle få så stor spridning som möjligt. Vi kom fram med konceptet #MeTooSweden och skapade loggan. Vi drog även dit artister som Isa, Wiktoria och Blenda, faktum är att även idolgänget kom! Vi samarbetade med influencers som Anitha Schulman, Ann Söderlund, Eleine Eksvärd och Katrin Zytomierska (med flera andra) som alla är riktiga powerladies och ville dela vidare budskapet. Därefter kontaktade vi olika mediehus. TV4 och Aftonbladet sände live och DN och Expressen skrev om eventet. Det spred sig faktiskt hela vägen till Australien via SBS News!

Väl på plats hade vi ansvaret för att hantera och uppdatera kampanjens sociala medier med relevant information. Vi såg till att alla journalister som var på plats kunde intervjua både artister och deltagare för att eventet skulle få ännu mer spridning.

Vad ville ni att manifestationen skulle uppnå?

Vi ville att frågan om sexuella trakasserier skulle uppmärksammas och lyftas upp -  både på och utanför sociala medier. Det här är en sjukt viktig fråga som förtjänar all uppmärksamhet den kan få. Från och med nu ska inget få tystas ner.

Varför skulle man delta i manifestationen?

För att engagemanget inte skulle få sluta i en hashtag. När en fråga uppmärksammas så pass mycket som #MeToo gjorde, gäller det att göra något åt saken på riktigt. Manifestationen drog dit flera tusen deltagare och tillsammans visade vi att sexuella trakasserier behöver få ett slut, det räcker nu!

Fotograf: Rafael Mercedes