Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Mikael tog ett strategiskt beslut

Mikael.Winblad

Hösten 2017 läste Mikael Winblad kursen Insiktsdriven strategi på Berghs. Plannern eller strategen är den som ansvarar för att förstå varumärket och dess nuvarande och potentiella kunder. Mikael berättar varför han valde denna kurs och vad den sedan ledde till.

Skrivet av Anette Hamel
Mars 2, 2018

Hej Mikael! Vem är du, vad jobbar du med och har gjort tidigare?

Jag heter Mikael Winblad och jag har i över ett decennium drivit en egen byrå, Ugly Duckling, där jag varit konsult inom koncept- och varumärkesutveckling, men har nyligen gått in som Business Developer på Nordic Morning. Nordic Morning är en av nordens största digitala byråer med kontor i Malmö, Stockholm, Norrköping och Helsingfors med fokus på business transformation, service design, technology, data driven marketing och content. Det är fantastiskt spännande och ganska nytt för mig att jobba på en så här stor byrå med några av nordens tyngsta varumärken som kunder och att jobba med affärsutveckling, men också ha en ganska fri roll där jag bidrar kreativt och strategiskt.

Vad var det som fick dig att söka till denna kurs?

Jag är, och har alltid varit, ute efter utveckling både personlig, professionell och för mina kunders räkning och var sugen på nya utmaningar och nya insikter helt enkelt. Att studera på Berghs visste jag skulle ge mig en chans att utmana mig själv och ge mig nya verktyg att jobba mer insiktsbaserat och strategiskt. Det var också ett steg strategiskt val i riktningen att faktiskt närma mig en anställning på en större byrå, vilket var något jag känt vore kul sedan ett tag.

Vad tycker du var roligast på kursen?

Roligast var nog att jobba hands on med de case och projektarbeten vi hade under kursen. Att jobba på det sättet och applicera teoretisk kunskap på konkreta case är alltid lärorikt. Sen var det självklart fantastiskt trevligt att lära känna nya människor med intressanta bakgrunder och erfarenheter, både från beställar- och byråsidan.

Berätta gärna mer om projektarbetet!

Vi hade ett projektarbete där vi insiktsbaserat skulle ta fram en kreativ brief. Mitt team, bestående av mig, en planner och en marknadschef valde att jobba med Kungliga Operan och deras kommunikation. Att på ett planningorienterat sätt ta reda på människors utmaningar, ta fram insikter som tex ”Den starkaste upplevelsen är den man ännu inte upplevt. På operan finns den.” och lägga grunden för de där starka idéerna på hur kreativt ta ut kommunikationen var både kul och givande.

Vilken kurs passar dig?

På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Vi har både kurser på dagtid, kvällstid, intensivkurser och på distans.

Välj här!

Har du idag kontakt med någon av dina kurskamrater?

Jadå. Det fanns ju en hel del stjärnor ibland kursdeltagarna och några av dem försöker jag hålla kontakten varm med.

Vad har du fått med dig från kursen?

Kursen Insiktsdriven strategi (som tidigare hette Strategic Planning and Insights. reds. anm.) gav mycket och gav mersmak. Lärarna höll, precis som man väntat sig av Berghs, en generellt hög nivå och var experter på sina specifika områden. Det var intensivt och mycket att ta in vid varje kurstillfälle, men genom att applicera nya teoretiska kunskaper på faktiska case jag jobbat med var det mycket som landade även mellan kurstillfällena.

 

Läs mer om dagkursen Insiktsdriven strategi och ansök här! Vill du istället läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.