Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Mönsterskatta, examensprojektet som blev verklighet
Hjälp utrotningshotade djur genom att lägga till en extra peng i kassan när du köper djurmönstrade kläder. Det var idén som för knappt ett år sedan presenterades på Berghs slututställning. Nu blir den verklighet, och du kan mönsterskatta för dina mönstrade kläder i kassan i Björn Borgs butiker för att bevara de utrotningshotade djuren i Afrika, men också online. "Mönsterskatta till upphovsdjuret" är parollen.
Förra våren vände sig Peace Parks Foundation, en organisation som jobbar med fredsparker i södra Afrika, till Berghs för att med studenternas hjälp få fler privata givare. En grupp på sju studenter från de olika avgångsklasserna jobbade med projektet i åtta veckor, och presenterade sen konceptet Mönsterskatta. Idén fick stor uppmärksamhet, både innanför och utanför skolan, till exempel skrev Dagens Media en artikel om projektet. Nu, ett år senare, har fyra av de dåvarande studenterna i projektgruppen tagit det ett steg längre och lanserat Mönsterskatta på riktigt med ingen mindre än modeföretaget Björn Borg som första samarbetspartner. Björn Borg var involverade redan under förra årets slututställning och bidrog med produkter som kunde mönsterskattas i studenternas monter, och de tvekade inte att hoppa på när både studenterna och uppdragsgivaren ville göra verklighet av idén.
"Genom humor och lekfullhet har Peace Parks gjort en av vår tids stora klädtrender till en levande välgörenhetskampanj som känns både nytänkande och självklar på samma gång. Vi föll direkt för Mönsterskatta som gör det enkelt att bidra till savannens vackra, och i många fall utrotningshotade, djur. Vi är glada och stolta över vårt nya samarbete och håller tummarna för att mönsterskatten sprider sig till fler varumärken och butiker" säger Frederick Mungai, marknadschef på Björn Borg Sweden.
Vi träffade Lie Barrén och Emelie Lenning i projektgruppen för att få veta lite mer om Mönsterskatta. Idén kom för att studenterna blev inspirerade av sin uppdragsgivare, berättar de. De blev själva så övertygade att de gick emot briefen och bara presenterade ett idéspår i stället för tre. Lena Malmberg på Peace Parks kom själv i mönstrad sjal till presentationen, och hon blev nog både tagen och rätt överrumplad över förslaget, som riktade sig till den breda allmänheten och inte, som hon hade tänkt sig, till några få. Men hon nappade direkt, och hela styrelsen har anammat idén och blir bara mer och mer taggade.
"Lena är en riktig drömkund, hon tror på oss och har respekt för vårt arbete" säger Emelie. "Om vi jobbar så jobbar Lena, oavsett om det är dag eller natt" lägger Lie till. Alla de fyra tidigare studenterna har nämligen jobbat heltid på olika byråer runtom i Stockholm medan de har arbetat med projektet. Något som har resulterat i många söndagsmöten och sena nätter. "Vi har träffats via datorn, på luncher, barnfria tisdagar och lediga helger. Det blev det här istället för tennis" säger Lie.
Vi ser fram emot att följa Mönsterskatta, och vem vet, kanske kommer konceptet att tas vidare med nya samarbetspartner och i nya länder. Här kan du Mönsterskatta online.
Projektgruppen från vänster i bild: Lie Barrén (PR-konsult, Deportivo) Emelie Lenning (Copywriter Family Business) Claes Lovén ( Projektledare, Valtech) David Dennerkrans (Digital kreatör, You Us and Them). Foto: Gustav Hallén.