Möt Art Director/Copywriter-studenterna som gör utlandspraktik
På Art Director / Copywriter programmet ingår numera 10 veckor praktik i kursen Lärande i Arbete (LIA) som delas upp i 2 delar under utbildningen. Nu genomför våra andraårsstudenter sin andra och sista period där Christopher, Elias, Isabelle, Ella, Malou, Jakob, Theo och Aladhin valde att ta sig till Amsterdam respektive Köpenhamn.
Hej gänget, hur kommer det sig att ni valde att åka utomlands? Ella och Isabelle, ni hamnade i Amsterdam. Berätta mer!
Isabelle: Jag och Ella suktade båda efter äventyr, ville ha en utmaning och har alltid gillat att upptäcka nya ställen och kulturer. Vi ville också känna på byrå-livet utanför Stockholms-bubblan. Praktik är ju verkligen en chans att testa på hur det är, utan att göra ett stort commitment på en gång. När Isabelle hade länsat Tiktok på Amsterdam-inspo fanns det ingen återvändo
Elias & Christopher hur resonerade ni?
Christopher: Efter att vi fick möjligheten att åka iväg till USA under första året blev vi ganska sugna på hur det skulle vara att jobba utomlands.
Elias: Budgeten räckte dock inte hela vägen till staterna så vi riktade blickarna mot något närmare. Vi blev rekommenderade av Zac McDonald (lärare på Berghs) att pröva på hans gamla byrå KesselKramer och redan efter första mötet kändes det rätt.
Vilken är den tydligaste skillnaden mellan er senaste praktik i Stockholm och Amsterdam?
Ella: På vår senaste praktik klippte folk vattenkrasse på sina mackor, här är det en cm nutella som gäller. I övrigt är det mesta sig likt. Pingisbord på kontoret, öl på fredagar, osv. Lite mer hierarkiskt här kanske.
Christopher: Ingen större skillnad. Det enda knepiga skulle väl vara språket, att försöka förklara sina ideer på ett rättvist sätt. Ibland kan det ju även vara svårt på svenska.
Elias: Som copywriter känns det superviktigt att vara vass på engelska. Eftersom dom bara kan ge oss internationella kunder så tävlar vi ju alltid på engelska, mot amerikaner och engelsmän. Framförallt i pitchprocesser där andra byråer är inblandade. Så lägg tid på att korra allt du skickar iväg. Även små saker.
Okej Malou, Jakob, Theo och Aladhin. Hur hamnade ni i Köpenhamn?
Jakob: Jag hade lite tur i det att Malou ville att vi skulle åka tillsammans! Jag hade riktat in mig på att vara kvar i Stockholm av massa olika skäl, men sen frågade hon och då var det ju bara att hoppa på tåget, bildligt och bokstavligt. Starkt rekommenderat!
Malou: Precis, jag ville testa hur det är att bo utomlands, så detta var en bra möjlighet att få göra det. Det kändes också kul att hitta en plats som man inte hört talas om innan till skillnad från många byråer i Stockholm.
Aladhin: Vi ville ur vår comfort zone helt enkelt!
Finns det skillnader mellan Stockholm och Köpenhamn?
Malou: Visst! Det blir en hel del lingo på engelska som man får sätta sig in i, men det går fort!
Jakob: Ett annat exempel: Vi har ett projekt för ett mat-märke som riktar sig till föräldrar som gör matsäck till sina barn. Det tog tre dagar innan jag förstod att barn i Danmark inte får skolmat, utan föräldrar gör matlåda varje morgon, och då var det tillbaka till ritbordet.
Theo: Stockholmsbyråetikett skiljer sig mycket från Köpenhamnsbyråetikett. För det första pratar man danska här, något som inte är så vanligt i Stockholm. Tydligen äter de frokost till lunch, något som också är ovanligt i Stockholm.
Aladhin: På BBDO i Stockholm var det inga bestämda platser och något mer adhd-vänligt medans Uncle Grey i Köpenhamn har ett traditionellt kontor med tydliga avdelningar och platser. Utöver detta så är Köpenhamn och Stockholm ungefär likadant. Alla bär overshirts, älskar Wes Anderson och har läst “start with why” av Simon Sinek.
Okej gänget, hur står sig det ni lärt er hemma i Sverige?
Elias: Det håller över landsgränser, definitivt! Att kunna göra bra one-pagers är ett bra verktyg som funkar överallt.
Jakob: Verkligen, Det är väldigt likt sättet vi jobbar på i skolan. Byrån har varit imponerade av idéerna vi kommer med och vi fick väldigt bra feedback på våra mappar. Det är också intressant att vara på ett ställe där ingen har pluggat på Berghs, till skillnad från Stockholm där typ 52% har gjort det.
Ella: Det står sig bra, men det är mycket nytt på dagarna också. Men sen känns det plötsligt exakt som i skolan när alla kreatörer sitter kvar och krigar till sena kvällen, äter thaimat och hoppar runt för att någon plötsligt hittar ett ord som löser allt.
Aladhin: I köpenhamn verkar rollen “kreatör” vara mer vedertagen. I skolan väljer vi ju en inriktning Köpenhamn har alltså en komboroll. AD och copy i ett.
Tror ni att ni kommer söka jobb i utlandet i framtiden? Vad säger ni i Köpenhamn?
Jakob: Det vore drömmen, absolut! Planen är dock att jobba upp min mapp ett tag i Sverige, och sedan dra mitt pick och pack ut i Europa, eller USA om tre år ungefär. Har absolut fått mersmak efter den här sejouren!
Malou: Jag känner samma! Man utvecklas mycket genom att lära känna människor från andra platser i världen.
Aladhin: Absolut. Det är skönt att jobba på engelska, det blir mer spännande då. Dessutom skulle föreningen i Theos bostad plombera sopnedkastet nu vilket också är en faktor till att flytta till en något mer bekväm stad…
Hur känner ni i Amsterdam?
Elias: Vi kommer absolut söka, sen får vi väl se vad som händer. 🙂
Christopher: Det är en stor fördel att få möjligheten att bygga upp ett sekundärt nätverk. I Sverige går ju alla till samma byråer och träffar samma människor. Är man social så har man ju möjligheten att hitta nya och unika kontakter.
Isabelle: Jag ser just nu fram emot att starta karriären i Stockholm, men är öppen för nåt annat än kullersten mellan tårna i framtiden.
Ella: Jag är alltid nyfiken på sånt som stavas äventyr och nya människor. Copy/art linjen ger verktyg till alla möjliga drömmar och dörrar, så jag får se var längtan styr mig! Kanske till ett glashus i NY, kanske till en hydda i Jokkmokk. Men för att svara på frågan, - JA. 🙂
Relaterade program
Art Director/Copywriter
Art Director/Copywriter är ett tvåårigt program inom reklam och kommunikation som riktar sig till dig som älskar att väcka känslor och lösa problem.
Communication Design
Communication Design är utbildningen för dig som vill utveckla dina visuella talanger.
Relaterade artiklar
Nyexaminerade Berghsstudenter vinner Grand Prix i Future Lions i Cannes
En grupp nyexaminerade Art Director/Copywriter-studenter från Berghs har idag belönats med den prestigefyllda utmärkelsen Grand Prix i årets upplaga av Future Lions.
Se våra nya Q&A-filmer om Berghs heltidsprogram
Vi har släppt Q&A-filmer om Berghs heltidsprogram!
4 saker du inte visste om att plugga heltid på Berghs
Har du funderat på att plugga på Berghs, men är lite osäker på om du kan få CSN eller vad du kommer bedömas på i arbetsproverna?