Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Netflix and Chill kvalade till Client Pitch Competition i One Show

skarmavbild    kl

Fem dagar fick de på sig att förbereda sig inför en av de viktigaste pitcherna i deras liv hittills - Client Pitch inom studenttävlingen Young Ones i New York. Här berättar studenterna Anna, Felicia och Anne-Lie om hur det känns att pitcha live inför branschpersoner de tidigare bara drömt om att få träffa och visar upp sitt smarta case för att öka jämställdheten genom en funktion i Netflix.

I Client Pitch erbjuds studenter från hela världen möjlighet att vinna pris i Young Ones baserat på en pitch, som sker live inför en jury på plats i New York. Av de nominerade bidragen till Client Pitch var två av tio team från Berghs. Ett av dem berättade vi om igår - gruppen bakom caset That's What She Said - och ett annat består av studenterna Anna Boberg, Felicia Nilsson och Anne-Lie Karl, som här delar med sig av sin upplevlese av Client Pitch. Caset de tog med sig till pitchen heter Netflix an Chill. 

Gruppen berättar:

Dagen började klockan 10 på Metropolitan Pavilion i New York. Efter några varv runt Union Square hittade vi till slut rätt gata och tog fyra trappor upp till ett rum fyllt av förväntningar. Där möttes vi av reklamstudenter från hela världen som mumlade pitcher tyst för sig själva. I mitten av rummet stod runda små bord. Och där satt USA:s bästa byråer. Plötsligt gjorde det inget att både wifi och kaffe var nivån under godkänt.

Fem dagar tidigare hade vi fått mailet om att vi blivit nominerade i Oneshow’s studenttävling ”Client Pitch” med vårt case Netflix and Chill. Den tävlingen går ut på att du under sju minuter får sälja din idé inför en jury som är jättebra på att inte visa några ansiktsuttryck. I samma vända fick vi veta att alla deltagare skulle få chansen att visa sina portfolios för några av branschens bästa och smartaste byråmänniskor. Att vara nervös blev alltså det nya normaltillståndet.

En stund senare ropade en man i glasögon att det var dags för ”Number 34, 35, and 16.” Det var vår tur att träffa byråerna Half Irish, 360i och Y&R. Att slå sig ner framför en Executive Creative Director känns lika läskigt som det låter, tills personen öppnar munnen och säger hej. Den amerikanska byråkulturen är ju enligt ryktena rätt hård och hierarkisk. Men det är svårt att inte falla för människorna i den. Här snackar vi om experter på att skapa trevlig stämning.

Så, är det här ett tillfälle värt att kämpa för? Svaret är ja och ni ska nu få veta varför. Tänk att du får höra ”Have you met Icaro yet?” Efter en sån mening sväljer du ganska hårt och hoppas att svaret inte ska låta alldeles för ivrigt. Att någon namedroppar DDB New Yorks ”chief creative officer” (hatten av för tung titel) är ändå rätt ovanligt. ”He’s a pal of mine and I’d like to send him your book”. Man svarar att det låter fantastiskt men tänker VÄNTA VAD SA DU KAN DU TA DET IGEN.

Att vara en del av Young Ones portfolio review betyder verkligen att du, om du finslipat dina case och övat på att presentera dem, kliver in i ett rum fullt av den sortens möjligheter. Får du chansen - ta den. Det pirrar i magen och du råkar kanske säga thank you några gånger för mycket. Men du får träffa duktiga människor som vet hur man knuffar talang i rätt riktning.

Det är en väldigt bra känsla.
Så ”Thank you” Oneshow.