Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Omid Fard: ”sociala medier är inte boven i dramat”
När kravallerna i London spred förödelse och rädsla bland stadens invånare hade Omid Fard bara en vecka kvar på sitt sommarjobb innan det var dags att återvända till Sverige och Berghs. Det visade sig räcka utmärkt för att starta en kampanj som spreds över hela världen, skrapa ihop 35.000 pund och förändra en 89-årig frisörs liv. Här är Omids historia.
Omid Fard vill helst inte kalla sig copywriter eller art director. Kreatör passar bättre, förklarar han. Eller berättare. ”Bilder, ord och meningar, det är färger på en enda stor berättarpalett”, menar Omid. På Berghs läser han till art director men i somras jobbade han primärt som copywriter, på byrån BBH i London.
– Det var underbart att komma dit. Att få inblick i hur det fungerar därborta, känna på de kulturella kontexterna och träffa många sköna människor. Och Sir John Hegarty förstås. Det var kul. En sak som slog mig rätt omgående var att maskineriet var större än väntat, med fler kugghjul och fler skikt i processen. Och en större differentiering mellan kreatörer och strateger, vilket är annorlunda mot skolan där vi många gånger själva är både planners och kreatörer.
På BBH fick Omid arbeta med byråns befintliga kunder, där han främst skrev TV- och radiomanus och idéade printreklam. Vid sidan av brieferna fick han ta del av BBH’s Barn Program, ett projekt där man bildade team med två andra unga kreatörer, fick 1000 pund, och en helt öppen brief. Tanken var att se vad unga kreatörer kan åstadkomma med hjälp av sociala verktyg och nya medier. Målet var simpelt: ”do something good famously”. Omid, vars sommarjobb skulle sluta inom några veckor eftersom terminsstarten vid Berghs kallade, hamnade tillsammans med en holländsk-engelsk duo som också var nya på byrån. Tankearbetet började. Vid denna tidpunkt drabbade kravallerna London och medierna var inte sena med att lyfta fram sociala medier som en stor aktör i eländet, då den möjliggjorde och bidrog till mobiliseringen av ondska och förstörelse. En stor diskussion uppstod.
– Här hade vi ett område där vi kände att vi skulle kunna göra skillnad. Många klagade på sociala medier eftersom det möjliggjorde mobilisering av förödelse och vi tänkte: varför inte försöka hitta någonting som visar att det är ett verktyg som går att använda till precis samma effekt, fast för det goda?
Det var oerhört viktigt att hitta något som berörde, på riktigt. Att nå ut och snudda känslorna människor gick igenom just då. Ta vara på känslan att man ville ”göra något”, hjälpa, men inte visste hur. I en tidning hittade de en notis om en 89-årig frisör, Aaron Biber, som fått sin salong helt förstörd i kravallerna. En salong som Aaron, nybliven änkling, drivit i över 40 år; som gjort honom till en kvartersprofil i den hårt drabbade stadsdelen Tottenham och som nu plundrats till den grad att allt ifrån stolar till tekanna var borta. En salong som var oförsäkrad. Omid och hans projektgrupp hade hittat en fanbärare.
– Nyckeln är att hitta en historia som inte bara får människor att tycka eller känna, utan som berör. Aaron Biber gör verkligen det. Vi började projektet en onsdag kväll, skapade en enkel bloggsida, keepaaroncutting.blogspot.com, med en doneringsfunktion. På sidan berättade vi Aaron’s historia och lade upp bilder på det inträffade. Vi sjösatte sidan och spred ordet på sociala medier med en egen hashtag. Nästa morgon hade 5000 pund kommit in till Aarons donationsfond. Kampanjen seglade av egen kraft nu. Cirkusen var igång. Har man bara en tillräckligt stark historia att berätta, och berättar den för personer som många lyssnar på, är mycket vunnet.
En sak som Omids grupp inte gjort var att kontakta Aaron själv. Vid det här laget, eftersom tidningarna börjat höra av sig och kampanjen spred sig som en löpeld över Twitter och Facebook, var det hög tid. Tillsammans med ett filmteam åkte de till salongen, träffade och intervjuade Aaron och lade därefter upp filmerna på sidan. Och cirkusen fortsatte. Snart hade Keepaaroncutting 13.000 ”likes” och på Twitter regnade det inlägg. Tidningar från hela världen skrev om projektet och efter dryga två dygn hade 35.000 pund donerats till Aaron Biber.
– Vi fick stänga av donationsdelen på sidan efter mindre än tre dagar, eftersom summan med råge överträffade vad det skulle kosta att återställa salongen. Överskottet kommer att gå till Tottenhams community, i enlighet med Aaron själv, berättar Omid.
– Mitt i all kaos och förstörelse är det ljuvt att bli påmind om att det finns så mycket godhet i människor. Ibland behövs det bara ett medel som möjliggör för dem att kanalisera den, säger Omid Fard.
Sex dagar efter att kampanjen startade var salongen så pass återställd att Aaron var redo att ta emot sin första kund igen. Här hade historien om Aaron Biber kunnat ta slut, men nej:
– I en av de salongens spruckna speglar, hade Aaron, en livslång Tottenham-supporter, en signerad bild på Tottenhamspelaren Peter Crouch. ”Det här är värt ett försök”, tänkte vi. Många vill ju bidra med support när kriser av det här slaget inträffar, speciellt organisationer och förbund med rötter i de drabbade trakterna. Turligt nog kände en av ledarna på BBH Peter Crouchs pappa. Peter fick frågan om han vill bli Aarons första kund efter återställandet, och han svade ja!
Sagt och gjort. På tisdagen, veckan efter att Keep Aaron Cutting lanserats, står Aaron Biber redo att ta emot sin första kund. Tidningar och tv väntar utanför och in kliver Peter Crouch.
– Det är så fantastiskt roligt att ha varit med om det här, säger Omid. Att från epicentrum se vad man kan göra med interaktiva redskap och med människor som budbärare sprida vågor på land. Vi skapade något som inte bara förändrade ett liv, utan motbevisade socialmedia-kritikerna samt belyste godheten som finns där ute. Och vi slösade inte ett pund.
*****
* Omid Fard läser RAC 10/12 på Berghs i Stockholm
* Under sin tid i London skrev Omid också ett manus till en reklamfilm som valdes och kommer att spelades in under förra veckan, då han åkte tillbaka till London och var med vid inspelningarna. Snart visas den på tv i Storbritannien.
* I framtiden vill Omid arbeta som kreatör, i Sverige eller utomlands.
* För mer bilder och filmer om Keep Aaron Cutting, besök projektets hemsida.