Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Pernilla Stridh: Jag behöver ställa om mitt 'tänk' till reklambranschen

pernillastridh

För ett halvår sedan valde Pernilla Stridh att lämna både Stockholm och journalistyrket för Linköping och ett arbete på en reklambyrå. För att snabbt komma in i reklambranchens tankesätt och bli av med spärrar kring grafiskt tänkande valde Pernilla att läsa Berghs distanskurs Grafisk Design.

Mars 1, 2012

Hej Pernilla! Vem är du?

Jag bor i Linköping, är 39 år och jobbar sedan ett halvår på reklambyrå. Innan dess var min arbetsplats tidningen Amelia i Stockholm. Jag har jobbat på lokaltidningar, kvällspress och magasin i cirka tio år sedan jag avslutade journalistutbildningen.

Du läser just nu en distanskurs på Berghs, hur kom det sig att du sökte just hit?

Jag har velat gå på Berghs i många år eftersom jag hört så otroligt mycket gott om skolan, men det var först nu det gavs tillfälle. När jag flyttade från Stockholm till Linköping och närmare familjen lämnade jag en underbar arbetsplats på Amelia och då passade jag på att testa ett branschbyte. Jag går Grafisk Design 2 och det passar så bra nu när jag behöver ställa om mitt ”tänk” till reklambranschen.

Varför valde du att läsa på distans?

Att läsa på distans passar mig perfekt, då kan jag göra mina uppgifter när jag har tid. Jag har småbarn och jobbar så att passa tider för föreläsningar hade varit bra mycket mer besvärligt. Då är det guld att det finns sådana här bra utbildningar på distans.

Vilka förväntningar har och hade du på kursen?

Eftersom jag hört så mycket gott om Berghs hade jag ganska höga förväntningar. Jag hoppas få hitta mig själv som grafisk formgivare och att kunna utveckla mitt eget formspråk. Jag vill lära mig att släppa det mallade tänket som finns (och måste finnas) i tidnings- och magasinyrket. Inom reklambranschen finns inte samma gränser och jag måste lära mig att komma in i det sättet att arbeta, att bli av med mina egna spärrar.

Nu, några veckor in på kursen, hur går det?

Kursen lever än så länge upp till förväntningarna och jag tror att den kommer att fortsätta göra det. Vår kursledare Patrik Berg är så inspirerande och uppgifterna snurrar i huvudet konstant. Jag längtar efter att sätta mig vid datorn. Just nu jobbar vi fram en grafisk profil till en skarp kund och det är absolut i linje med vad jag ställs inför i mitt dagliga arbete. Det är höga krav på oss och det känns kul och spännande. Det är väldigt lärorikt att se alla andra deltagares alster. Att kursledarens feedback är offentlig för alla att läsa och lära av är ett fantastiskt system och vi vinner alla på det. Att det är en skarp kund är också toppen, det gör att vi dessutom lär oss saker om arbetsprocesser på en reklambyrå som vi annars inte hade gjort. Vi deltagare har stora möjligheter att träffas på LUVIT och kommentera, tipsa, rådfråga mm. Och där finns också mycket information, inspiration och annat lärorikt från kursledaren.

Vad var den nyttigaste lärdomen/lärdomarna hittills? 

Den största aha-upplevelsen för mig är insikten om vilken skillnad det är mellan tidning/magasin och reklambranschen. Att det verkligen inte finns några gränser. Det är kul men samtidigt lite läskigt. Min nyttigaste lärdom hittills är nog att jag ska lita på mig själv och min egen känsla. Och att jag inte får låta någon fånig prestationsångest blockera mig. Då blir det bara tomt i skallen.