Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Student Lab Postkodlotteriet: ungt varumärke med stor potential

Postkod2

I sin roll som Creative Director på Postkodlotteriet arbetar Anders Knutsson till vardags med varumärkesplattformen och den kommunikativa plattformen. Den 30 september infinner sig Anders på Berghs där han med Postkodlotteriet står som värd för ett Student Lab. Där ska deltagarna under en intensiv dag arbeta med frågor som berör nya målgrupper och att tränga igenom i ett globaliserat digitalt klimat.

September 13, 2017

Hej Anders Knutsson, Creative Director på Postkodlotteriet. Den 30 september står ni som värd för Student Lab på Berghs. Kan du berätta hur det kommer sig att ni vände er till just Berghs?

Jag har haft studenter från Berghs på de byråer jag drivit och alltid haft ett bra utbyte. Och jag ser förstås hur skolan har utvecklats till att idag ha en position som en av de främsta i världen. Inte minst efter framgångarna i Cannes.

Vem är du på Postkodlotteriet?

Jag är Creative Director och ansvarig för att utveckla den reklam som görs på Postkodlotteriet. Jag driver arbetet med våra plattformar såsom varumärkesplattformen, kommunikativa plattformen och vår grafiska manual.

Var skulle du säga att Postkodlotteriet befinner sig idag, ur ett kommunikationsperspektiv?

Postkodlotteriet har nått en väldigt stark position på den svenska spelmarknaden på bara 12 år. Varumärket är välkänt men inte så väl ansett. Många har en felaktig bild av lotteriet. Vi har med vårt vanliga sätt att kommunicera svårt att nå ut till nya kunder helt enkelt. Vi är i en sökande fas.

AndersKnutsson
Anders Knutsson, Creative Director Postkodlotteriet

Kan du beskriva vilken kommunikativ utmaning Postkodlotteriet står inför idag?

Postkodlotteriet har byggt mycket av sin framgång på TV, utomhusreklam och direktmarknadsföring. TV och DM är kanaler som har tappat mycket mark i det digitaliserade klimatet. Vi har nått stora framgångar på Facebook men har svårt att sälja i de digitala och sociala medierna. Digitaliseringen har dessutom gett oss en helt ny konkurrenssituation. Postkodlotteriet har gått från en stor aktör på den lilla svenska spelmarknaden till en liten aktör på den gigantiska digitala globala spelmarknaden.

Vilka är era förhoppningar med Student Lab på Berghs den 30 september?

Vi hoppas förstås på nya idéer, nya infallsvinklar och på nya sätt att kommunicera och sälja vår produkt.

Vad kan studenterna som ansöker om att få vara med i detta Student Lab vänta sig av dagen?

De studenter som är med kan förvänta sig en riktigt spännande utmaning. Postkodlotteriet är en produkt som kan kommuniceras på många sätt och där mycket ännu är ogjort. Det är ett ungt varumärke med stor potential. Om den rätta idén dyker upp kan den realiseras med ett rejält ekonomiskt stöd.