Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Projektledarrollen: vart är vi på väg?

Projektledare

Förändrat medielandskap eller inte – i grund och botten handlar det om att förstå kundens affär. Framförallt om du arbetar som projektledare. Det säger Johan Welander, projektledare på Scholz & Friends med lång erfarenhet av att driva kommunikations­projekt från både stora och mindre beställare.

Juni 27, 2016

Projektledarrollen blir allt mer komplex. Det är en roll som omfattar allt från att vara en bra och tydlig ledare för sina kollegor och sälja in idéer, till budgetansvar och att förstå sina kunders affär. Vi bad Johan Welander, kursansvarig för Berghs kvällskurs i Projektledning, att djupdyka ned i projektledarrollen 2016 och dela med sig av sina tankar kring utmaningar och riktning framåt.

Hej Johan! Vad, skulle du säga, är det som orsakar att projektledarens roll håller på att bli allt mer komplex? Vilka områden är det som påverkar just nu?

Kundens affär har ju alltid varit viktigast. Vi arbetar med kommunikation, som är ett affärsstrategiskt verktyg för företag att tjäna pengar på, då är det självklart att det är viktigt att förstå kundens affär. Personligen tycker jag att det förändrade medielandskapet är viktigt att förstå sig på. Med risk för att låta de tekniska möjligheterna styra, så är det i grunden varumärkets historia och värden vi ska nå ut med. Med de kanaler som står till buds nu finns fantastiska möjligheter att berätta om det vi vill. Utmaningen ligger i att berätta din historia på ett relevant sätt.

IMG_4490

Med andra ord: vartåt är rollen på väg?

Den blir mer och mer komplex. Samtidigt som jag tror att den behöver renodlas. Att man som projektledare på t ex kommunikationsbyrå behöver specialisera sig och i ännu högre grad än tidigare, att fokusera på det strategiska, på positionering och på innehåll.

Kortfattat: vad är skillnaden mellan den projektledare som heter ”operativ projektledare” och den som enbart är ”projektledare”?

Som projektledare har du fler kontaktytor hos kunden och är delaktig i fler beslutprocesser och därmed djupare involverad i kundens verksamhet. Det är det korta svaret.

Vilka egenskaper bör man ha för att bli en riktigt bra projektledare, generellt talat?

Du kan nog få många olika svar beroende på vem du frågar. Det finns ett par grundläggande egenskaper. Vi kommer tillbaka till förståelse för kundens affär, marknad, organisation och interna processer. Och naturligtvis det rent strategiska i att förstå konkurrenter, konsumentinsikter och beteenden. Sen behöver du vara en bra ledare, ha förmåga och mod att vara tydlig och rak

Låt oss prata om det ”digitala skiftet”. Det påverkar naturligtvis projektledare på kommunikations- eller marknadsavdelningar i allra högsta grad. Men hur?

Jag tycker den största utmaningen ligger i att fylla kundens egna kanaler med relevant innehåll. Att ha en löpande plan för att underhålla de egna sociala kanalerna är avgörande. Här finns en stor osäkerhet hos kunderna idag, parallellt med en övertro på konsumenternas intresse för det marknadsavdelningen tycker är viktigt att kommunicera.

I din kvällskurs på Berghs får deltagarna prova på att genomföra ett case – från brief till genomförande. Kan du ge exempel på hur ett sådant arbete brukar läggas upp inom utbildningen?

Ja, jag brukar köra ett skarp projekt. Syftet är att komma så nära verkligheten som möjligt. Kursdeltagarna får en brief av den för terminen aktuella kunden. Sedan genomförs projektet över hela kursen. Målet är att de olika föreläsningarna i stort matchar de olika moment som projektet omfattar för att ge bra förutsättningar för genomförande. Det handlar om brief, ekonomi, planering, målgrupper och annat. En föreläsning ägnas åt handledning, då jag är tillgänglig för eleverna som stöd och avstämning. Redovisning sker inför kunden i fråga och bedöms både muntligt och skriftligt av mig.