så är det att delta på Career Day - som student, och alumn!
Anton Ocampo Hägglund jobbar som designer på BAS ID men en gång i tiden studerade han Communication Design på Berghs, här delar Anton sina insikter och tips som deltagare på Career day, som studerande och som företagsrepresentant.
Hur är det att delta på Career Day?
Jag har superbra erfarenheter från Career Day både som student och alumn. Som student var det ett tillfälle att lära känna folk i branschen och öva på att presentera mig själv och mina projekt, vilket var superkul och givande. Att komma tillbaka ett år senare som alumn och dela med mig av mina erfarenheter från BAS kändes lite märkligt eftersom jag nyss var i studenternas skor, men också rätt häftigt. Kändes som ett riktigt full circle moment!
Vad var roligast med allt nätverkande?
Jag är ingen stor nätverkare, men tycker Career Day är ett bra forum som gör det enkelt att lära känna folk. Och jag skulle säga att lära känna folk som är passionerade för samma saker är det absolut roligaste både som student och alumn.
Vad var mest givande såhär i efterhand?
Som student tyckte jag verkligen att det mest givande var att träffa och snacka med byråerna. Man får en känsla för vilka byråer som kan passa en, och det är så mycket lättare att höra av sig för en intervju när man faktiskt har fått kontakt med någon. Plus, det var en bra övning i att snabbt presentera sig själv och sina projekt – lite som ett bootcamp för framtida jobbintervjuer!
Som alumn är det verkligen kul att höra hur studenterna presenterar sig själva och sina projekt. Det ger en också en bra inblick i vad de faktiskt letar efter hos en arbetsgivare. Och såklart är det spännande att träffa potentiella framtida kollegor.
Vad har du för tips till en student vs. ett företag som ska delta?
Till studenterna: Läs på om byrån du ska träffa, var dig själv, ställ frågor och var nyfiken! Förbered en kort hisspitch om dig själv, och som designer eller AD är det viktigt att man tänkt på hur man vill presentera sina projekt.
Till företagen: Jag tänker att det är lite liknande som för studenterna. Ha en hisspitch för er byrå som snabbt förklarar vad ni gör och vad ni söker efter när ni anställer folk. Tänk även på att det kan finnas lite nerver i luften, så att vara extra skön är alltid uppskattat!
Relaterade program
Produktionsledning
Produktionsledaren är realisatören, teamledaren och kallas allt oftare för den tredje kreatören.
Art Director/Copywriter
Art Director/Copywriter är ett tvåårigt program inom reklam och kommunikation som riktar sig till dig som älskar att väcka känslor och lösa problem.