Patrik Hambraeus, Learning Developer på Berghs.
''En viktig del är att ta sig an kreativa utmaningar och mitt uppdrag var att låta dem testa en känd och prövad innovationsmetod, Double Diamond. Syftet var att de skulle testa metoden för att generera och utveckla idéer inom gruppen. Jag fokuserade på att använda dem för idégenerering och pendla mellan att individuellt kreativt tänk, och gruppens kollektiva intellegens.''
Så här gjorde Patrik för att hålla upp intresset under workshopen med alla 170 studenter.
Check-in / Check-out
Med en stor grupp på 170 personer gjorde jag först en check-in i helgrupp, sedan fick vardera grupp göra check-in i breakout rummen. Båda lika viktiga. I stora gruppen startade jag med att alla fick rita - Hur känner du dig idag - på en post it och hålla upp framför kameran. Det blev en visuell matta som var rolig att utforska. Utcheckningen i stora gruppen utfördes via verktyget Mentimenter, med dagens stora ögonblick.
Eftersom studenterna skulle arbeta i grupper där de inte känner varandra, lät jag varje grupp göra en egen check-in innan idéarbetet drog igång. Det hjälper för att ta bort den sociala stelheten som kan uppstå när de kastas in i breakout rum i Zoom. De fick också checka ut genom lovebombing, som innebär att man säger bra saker om varje individ i gruppen. Det var något som skapade otroligt bra energi i slutet av föreläsningen.
Visuell omröstning
Det finns många bra digitala verktyg att rösta med men jag gick analogt och bad alla hämta en röd och en grön sak under första pausen. När de kom tillbaka körde vi ett antal tester med enkla frågor som; Kött eller Vegetariskt, Pepsi eller Coca cola, Nyköping eller New York etc. Sedan fick de rösta om vilken kund vi skulle jobba med, och vårt case var att få svenskar att bära mask. De röstade alla på att ha SL som kund.
Det var visuellt fint, det gick lätt att se vart resultatet lutade åt och det var roligt att se vilka saker alla hade tagit fram. Men framförallt kände jag att de blev mer framåtlutade. De kunde själva kika på bildgalleriet och själva avgöra svaret. Mitt, och jag hoppas deras, stora "aha" ögonblick var när jag efter workshopen bad dem rösta om de själva kunde tänka sig att bära mask i kollektivtrafiken. Grönt stod för mask och rött för ingen mask. När nästan alla röstade rött, då fick de insikten om att de som blivande kommunikatörer inte alltid tror själva på det som de ska sälja in.
Ta pauser ofta
Det är krävande att sitta i Zoom och oändligt svårt att samtidigt inte pyssla med annat på skärmen. Så ta paus efter max 40 minuter, hellre tidigare. Då håller alla hela vägen ut. Mitt tips är en äggklocka. Lägg starttiden på en slide eller i chatten. Skilj också på paus och grupparbete.
Personer i rummet
Eftersom jag skulle demonstrera hur brainstorming och
Double Diamond gick till ville jag visa dem som satt hemma hur det ser ut i verkliga livet. Så jag bjöd in två grupper om fyra personer att sitta med mig i klassrummet när jag föreläste. Jag hade en dedikerad kamera riktad mot dem och kunde prata med dem och visa alla som satt hemma hur det såg ut då borden var fulla av post-it lappar. Det gjorde att jag fick bättre tajming då grupperna som satt med mig i klassrummet gjorde övningarna på plats.
Två kameror
Det är inte så svårt att koppla in en extra kamera till datorn och komplettera datorns lilla glugg. I mitt fall hade jag en Canonkamera och en separat mikrofon till den. Det går även att ha en webbkamera som komplement. I zoom går det manuellt att byta kamera och prata i den andra. Det ger dynamik och variation. Under min lektion kunde jag gå runt i rummet och intervjua studenterna och det gjorde workshopen mer levande.
Sammanfattningsvis så skapade jag en upplevelse kring lektionen med interaktion, variation av visuella element och kärnfulla korta föreläsningsmoment varvat med eget arbete. En viktig del var att jag lät dem jobba individuellt under vissa delar, men uppkopplade till mötet.
Eller kort och gott: du måste som lärare verkligen facilitera lektionen, hellre för mycket än för lite.