Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Så hittar du rätt i din Storytelling och Content marketing

kopia av lisa hellberg berghs  of

Att storytelling hör ihop med Content marketing är nog de flesta medvetna om, men det går inte att ta vilken historia som helst och lägga in som innehåll i ett content marketing-program. Så hur ska man tänka runt stories? Finns det någon enkel checklista för att komma rätt?

Berghs frågade Ulf Lesley, lärare på Berghs intensivkurs Effektiv Marknads­kommunikation, där just Content marketing ingår som ett av de områden man fördjupar sig inom. Han pekar på tre saker:

1. Rätt stories
Historierna måste vara relevanta, dvs av intresse och värde för mottagaren. De måste också driva läsaren framåt i köpprocessen. Är målgruppen i inledningsstadiet i köpprocessen där hen försöker formulera sitt problem, eller är målgruppen nära avslut där det redan finns tre klara lösningar som hen väljer mellan? Olika stories med olika vinklingar.

2. Producerade på rätt sätt
Eftersträva så långt det går att producera innehållet tillsammans med målgruppen, eller ännu hellre låt målgruppen producera innehållet själva. Vad vill målgruppen ha i utbyte? Jo, Fame, Fun och Fire, så se till att ge dem åtminstone ett av dessa.

3. Placerade på rätt ställe
Det räcker inte längre att kommunicera där målgruppen finns, utan nu gäller istället att kommunicera där och då målgruppen vill ta del av din kommunikation. Det är kunden som har makten idag. Se också till att historien blir ett naturligt kapitel i ”boken” om ditt företag eller produkt, den ska bygga på kapitlet innan och vara en spännande inledning till kapitlet efter ditt. Det finns bara en övergripande story, en bok, ett brand, där din historia måste passa in.

Effektiv Marknads­kommunikation är en av Berghs intensivkurser.
Läs mer om kursen och anmäl dig här!