Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Så ska Berghsstudenter minska matsvinn - genom förpackningsdesign!

packchallenge_gif

I det årliga samverkansprojektet Pack Challenge får Berghs studenter inom Communication Design och produktions­ledning en uppgift att lösa av BillerudKorsnäs. Uppgiften är att med hjälp av förpackningsdesign lösa en problematik. I år föll lotten på ett lika aktuellt som brännande ämne: hur kan en smart och snygg förpackning hjälpa till att minska på matsvinnet? Ta del av studenternas kreativa lösningar här.

Briefen:

Uppgiften, som i början av höstterminen 2016 delades ut till Berghs studenter inom Produktionsledning och Communication Design, löd:

Our challenge is to create a concept brand for packaged goods. The brand will clearly incorporate key benefits of smarter packaging. BillerudKorsnäs has an ambition to drive change more than most brand owners in the market today. The environmental challenges surrounding food waste have been well discussed in the world’s media these last few years. We want to enter the age of ‘waste not want not’.

By harnessing new innovations open to us as a result of smart technology we hope to launch ‘heroic packaging’. Food packaging that effectively aides us in our fight for the environment. Packaging that helps us save the planet for future generations.

Vinnande bidraget: Vocobox

Studenterna skulle alltså skapa förpackningar som, i slutändan, skulle hjälpa till att rädda planetens fortlevnad.

I slutet av oktober utsågs det vinnande bidraget av en jury bestående av representanter från Berghs och BillerudKorsnäs. Bland en mängd kreativa bidrag som imponerade stort på juryn, landade till slut de flesta rösterna på lösningen Vocobox, en diskret låda som, genom att vara en del av dukningen, uppmuntrar restaurangbesökaren att ta hem överbliven mat.

Grattis till studenterna Axel Kalmaru, Hanna Bergström, Joel Wennström och Johanna Åkeson för er supersmarta, och snygga, lösning!

Se fler inspirerande bidrag i tävlingen?