Sami tar plats i musikbranschen efter examen
Berghsalumnen Sami Ibrahim fick uppleva sin sista termin på Berghs helt digitalt. Världen hamnade mitt i en pandemi, alla projekt flyttades online och arbetsmarknaden förändrades. Men lyckligt nog fick Sami påbörja sin karriär och landade ett jobb i musikbranschen. Här berättar han om sitt jobb på Universal Music Group.
– Innan jag visste vad Berghs var och vad PR innebar, representerade jag Adidas på olika tillställningar i Sverige och utomlands eftersom jag spelat fotboll större delen av mitt liv. Det var reklambyrån "Jung" med Adidas som kund som sponsrade mig. Min vän, Lamin Sonko som jobbade för byrån är som en storebror till mig. Jag har alltid sett upp till honom och var så imponerad av det arbetet han gjorde. En kille som är uppvuxen i förorten Fisksätra, precis som jag, har tagit sig upp och får chansen att jobba med så starka varumärken. Redan där väcktes mitt intresse för kommunikation och min nyfikenhet, så jag brukade prata massor med Lamin om just hans yrke. Jag började med att gå på Öppet Hus på Berghs där jag fick höra mer om heltidsprogrammet Public Relations. Där och då visste jag att detta var rätt plats för mig!
Mitt i en pandemi och arbetsbrist fick du jobb på Universal Music Group. Grattis! Berätta mer om det.
– Det var riktigt kul att jag lyckats landa ett jobb i pandemitider, och att det är på Universal Music är bara galet. Jag rekommenderades av en anställd på företaget, Lina Kjellgren som både är min mentor och vän. I juni blev jag kallad till en intervju, veckan efter det ville dem träffa mig igen! Det gick fort. Sista steget i rekryteringsprocessen var att jag fick skriva ett arbetsprov. I september kom den glada nyheten. Jag är nu anställd som Junior PR Manager vilket känns superkul!
Hur ser en arbetsdag ut för dig?
– Ingen dag lik den andra, vilket passar mig utmärkt!
Vad har du för förväntningar på ditt nya jobb?
– Mina förväntningar på både jobbet och branschen är att jag ska kunna utvecklas både yrkesmässigt i min roll, men främst som person. Jag ser fram emot att bidra med mitt perspektiv på saker och ting.
Dela med dig av ett starkt minne på Berghs!
– Många dagar på Berghs som jag sent kommer glömma. Ett glatt minne värt att nämna är från Berghs Bollen. Vi, heltidsstudenterna spelade klassvis i en fotbollsturnering. Det var en dag fylld med bra stämning och mycket skratt. Extra kul var det när min klass avslutade dagen med att vi var segrare i turneringen. Att plugga på Berghs och skapa så många kontakter och vänner är det bästa när man ska ut i branschen. Jag känner mig verkligen redo.
Har du något tips till blivande studenter som kämpar med att hitta jobb?
– Yes, det har jag! Jag tror det är viktigt att man alltid är nyfiken och tar egna initiativ som låter dig nätverka genuint. Jag menar att om du som student tycker en av dina föreläsare är intressant ska du inte skämmas för att säga det till personen och ta kontakt på Linkedin. Den här branschen kräver att du har goda kontakter. Speciellt inom PR. Så jag är glad över att jag tog för mig i den frågan. Man ska bjuda på sig själv och om viben känns rätt så är mitt tips - nätverka!
Relaterade artiklar
5 fördelar med att vara uppdragsgivare i ett examensprojekt
Varje vår får studenterna nyttja sina färdigheter till nytänkande lösningar. Ditt företag kan bli deras uppdragsgivare!
Berghsstudenter tar fram lyckat spel för Subway
För tredje gången samarbetar Subway med Berghs.
Vem, vad, när, hur och varför?
Glöm FOMO!