Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Sara och Jennie-Lie satsar på contentbyrå i Östersund
Vännerna Sara Gärdegård och Jennie-Lie Wickström har mycket gemensamt. De är båda uppvuxna i Östersund, delar intresset för content och har båda ett diplom från Berghs. Några år efter examen valde de att flytta tillbaka till hemorten och jobba tillsammans. Läs om deras resa.
Hej Sara och Jennie-Lie! Berätta lite om vilka ni är!
– Vi är två riktiga kommunikationsnördar som tillsammans har testat olika branscher och byråer. Vi har båda levt det hårda byrålivet i vår huvudstad, men valde till slut att landa hemma i de norrländska skogarna i Östersund där vi sedan fyra månader tillbaka driver vår alldeles egna contentbyrå, Lemaun.
Hur kommer det sig att just ni startade en byrå tillsammans?
Hur skiljer det sig att driva en byrå i Östersund från att göra det i Stockholm, tror ni?
– Den positiva skillnaden är att det inte finns lika mycket konkurrens utan de byråer som finns driver intresset för kommunikation tillsammans, vilket gör att det ändå händer mycket i vår stad. Det är också mindre stress och ohälsosamma krav från kunder och partners, de flesta vill precis som vi ha tid för familj och att njuta av våra omgivningar med fjäll, sjöar och skogar. Det som kan vara tufft är att vi inte har så många företag med enorma marknadsbudgetar, så det gäller att anpassa erbjudande och affärsmodellen för att få det att gå ihop.
Vilket program passar dig?
Har du svårt att bestämma dig för en utbildning? Då rekommenderar vi Berghskompassen! Svara på frågor och få en uppfattning om vilken utbildning vi tror skulle passa dig bäst.
Till BerghskompassenVad har varit mest utmanande med att starta egen byrå?
Vad har ni för tips till de som vill öppna byrå?
Vad har varit er största lärdom från Berghs?
– Berghs var ett år i våra liv som vi aldrig kommer att glömma. Det roliga är att vi knappt pratade under studieperioden, trots att vi båda kom från Östersund och hade det gemensamt blev vi inte vänner riktigt då. Om vi skulle säga en sak så är det att Berghs fick oss att förstå att vi har alla möjligheter i världen att skapa något unikt. Man träffar så många kreativa människor som man utbyter kunskaper med och det får en att våga testa nya saker. Det gav oss självförtroendet att våga öppna eget.
Jennie-Lie om Produktionsledning
Sara om Digital Design & Strategy (tidigare Interaktiv kommunikation)
Relaterade artiklar
Digital kreatör blev Copywriter på Daniel Wellington
Johan Peiris läste heltidsprogrammet Digital Strateg/Kreatör (nu Digital Design & Strategy) på Berghs och jobbar idag som Global Lead Copywriter på Daniel Wellington.
Vad gör en produktionsledare?
Vad gör egentligen en produktionsledare på dagarna?
Berghsstudenter kammar hem guld på Gulltaggen i Oslo
Gulltaggen är Nordens största tävling för digital marknadsföring, kommunikation, innovation, ledarskap och kreativitet.