Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Skillbridge challenge skapar samverkan mellan Berghs, Handels, KI och KTH

Vi väntar alla på att rida ut den här virusstormen, men för att komma dit ställs krav på samverkan. I oktober lanserade Berghs en helt ny casetävling ihop med KTH, KI och Handels. Nu i helgen samlades flera av teamen på Berghs för att lösa årets utmaning, som tar utgångspunkt i prevention i form av kommande vaccinationserbjudande mot Covid-19.

“Skillbridge Student Case Challenge”  är en tävling där team sätts ihop med ekonomer, ingenjörer, medicinare och kommunikatörer. Studenterna har aldrig tidigare jobbat med innovativ problemlösning tillsammans, men nu har de bildat team som under två veckor har tagit sig an denna utmanande brief. Brief kommer från Pfizer och IBM, och studenterna har coachas av management byrån Arthur D Little. Lösningarna som togs fram bestod i allt från voice respons, en vaccin ranking service, en vaccin trust plattform, bar-codes för minskad administration, AI-baserad kategoriseringssystem till prototyp på ett micro-location förslag. Utmaningarna är många, och så var även studenternas lösningar. 

Hur känns det att jobba i tvärfunktionella team?

- Jag såg fram emot möjligheten att arbeta med studenter med olika expertiser, samt se om våra kombinerade kunskaper kan lösa de problem som vårt samhälle står inför idag. Jag har ett stort engagemang för innovation och hur det går att göra skillnad. Vi har haft ett fint samarbete i teamet och gjort stora framsteg inom projektet! Mitt intresse i denna case challenge var att fortsätta utveckla mina kunskaper inom idégenerering och kommunikation, säger Frida Eriksson Wiita, som studerar sitt första år som Art Director på Berghs. 

- Mitt team och jag har djupdykt i caset och det har gått superbra. Jag är riktigt imponerad av hur vi har fungerat som grupp och med våra tvärdisciplinära hjärnor sammansvetsade har vi kommit fram till något intressant. Ett multidisciplinärt team gav oss möjligheten att tackla ett samhällsproblem på en ny nivå säger Nadia Silva som läst Communication Design på Berghs.


 

Hur kan alla bidra med olika kompetenser?

- Vi jobbade intensivt under en vecka och hade en spännande idé som var kul att få presentera. Det som lockade mig att delta är att få lära sig av andra och växa genom att alla deltagarna bidrar med deras unika erfarenheter. Det är speciellt pga det väldigt aktuella ämnet och jag hoppas ha bidragit med mitt kreativa tänkande, initiativförmåga och ansvar” säger Cornelia Holm Communication Design 20/22.

- I det här caset har jag som designer fått jobba strategiskt och bidragit med att skapa ett visuellt uttryck. Samtidigt som jag lärt mig massor av mina teammates har erfarenheten med processen, metoderna och handledningen som Skillbridge bidragit med varit nyttig med massa lärdomar att ta med sig framåt säger Nadia. 

 

Vad är den största utmaningen med uppdraget? 

- En stor utmaning för mitt lag har varit att balansera arbetet med tävlingen såväl som studier och övriga projekt. Framgången bakom vårt samarbete grundar sig definitivt i vår respekt för varandra samt den tid vi investerat i kommunikation och planering” säger Frida. Nadia lägger till att scoopet kändes så stort, och så viktigt! Emellanåt blev det kanske lite väl "konsultigt", fyrkantigt och akademiskt jämfört när vi tar oss an case på skolan. En utmaning var också tiden - man önskar ju alltid att det fanns mer tid för case!

- Det skulle jag nog säga var att hitta en lösning som inte bara skulle kunna fungera för både IBM och Pfizer men också vara en nytta för samhället. Att skapa en lösning som skulle kunna vara genomförbar inom ett par månader när vaccinet ska distribueras var en supercool utmaning! Det var många lagar om läkemedel och distribution som jag varit tvungen att läsa in om. Jag har fått så mycket ny kunskap kring läkemedelsbranschen och inte minst lärt känna så många fantastiska människor på vägen. Det har varit tufft med långa timmar, men det har det varit värt. Jag har vuxit så mycket tack vare den här erfarenheten och kommer ha stor nytta av den kunskapen i min framtida yrkesroll. Säger Cornelia.

Namn & grafisk profil: Christoffer Nell, Student heltidsprogrammet: Art Director/Copywriter 20/22.

Årets brief:

Årets utmaning i Skillbridge handlade om att skugga Folkhälsomyndighetens uppdrag att ta fram en nationell plan för vaccinationer mot covid-19. Syftet var att skapa en god beredskap för att erbjuda vaccination mot sjukdomen när ett vaccin finns tillgängligt i Sverige. Frågeställningar i projektet var t ex hur och i vilka kanaler myndigheter och sjukvården bör kommunicera med prioriterade grupper, väl förankrat i aktuellt kunskapsläge, och utbilda om vaccinationer mot covid-19. En utmaning är att det i traditionella och sociala medier även kan förekomma information som bygger på ryktesspridning och ren desinformation. Kommunikationen ska stödja målgrupperna i att förstå, acceptera och kunna agera i situationen.