Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Här är Berghs-finalisterna i Young Ones 2017!

oneshow17

När den stora tävlingen One Show i april lanserade vilka bidrag som kvalat till finalplatser blev glädjen på Sveavägen i Stockholm stor. Sex av finalbidragen i studenttävlingen Young Ones kommer från Berghs studenter. Vi bad dem om en smygtitt på lösningarna som tagit dem hela vägen till New York.

Av totalt 35 finalbidrag kom hela 6 bidrag i tävlingen Young Ones från studentgrupper från Berghs i Stockholm. Det är fler än från någon annan skola utanför USA och ett gott betyg på studenternas hårda arbete. Vi bad grupperna, som snart packar sina väskor för att bege sig mot New York, berätta om sina lösningar och dela med sig av en smygtitt på bidragen.

Mobile: Tinder - Swipe Your Type

Studentgrupp: Johan Peiris, John Lundquist Coey, Louise Hansson, Hannah Resare Monsén, Rasmus Johansson och Elin Edihl Tomth.

"Tinder Swipe Your Type är ett samarbete mellan dejtingappen Tinder och blodbussen, som syftar till att belysa det faktum att det råder blodbrist i världen. Tinder är experter på att matcha människor och blodbussen behöver hjälp att attrahera fler unga bloddonatorer. Swipe Your Type tas ut i form av en chattbot som baseras på artificiell intelligens och med hjälp av Tinders matchningsteknik ska charma sina användare till att donera blod. Det känns som att vi lyckades hitta en självklar men samtidigt oväntad lösning, där vi kombinerade en lättsam känsla med det emotionella."

swipeyoutype

Digital / Online: Gaming for Good

Studentgrupp: Jennifer Bergsman, Teodor Hässler, Sophia Wattjersson, Arvid Nilsson och Andreas Hellberg.

"Med vårt bidrag vill vi bidra till att påskynda research för sjukdomar som cancer eller Alzheimers och kanske visa på hur man kan nyttja ett stort community som gamers för att göra stor skillnad. Idén är både genomförbar och skalbar. Fler och fler spelar och genom att nyttja ett existerande Community gör vi stor skillnad. Även om så lite som 1 % av målgruppen skulle engagera sig i initiativet så skulle det ge ett avsevärt resultat."

Gamingforgood
Gamingforgood

Digital / Online: Page Found

Studentgrupp: Petter Swanberg, Simon Lublin och Amanda Rönn.

"När Trump-administrationen tog bort all info om HBTQ-rättigheter och växthuseffekten från Vita husets hemsida började vi rota i det här med internetcensur och märkte att det är långt mycket mer utbrett än vi trodde. Vi valde The New York Times som ställningstagare i den frågan och hittade teknik som de skulle kunna använda för att publicera censurerad information riskfritt."

pagefound

Film: Geosigning

Studentgrupp: Eveliina Koskela, Filippa Keerberg, Gabriella Backman och Emelie Svensson

"Vi utgick ifrån ett problem där vi verkligen trodde att vi kunde göra skillnad och skapade en enkel lösning på problemet. Vi såg att det helt saknades ett verktyg som förde samman det digitala med det fysiska inom området för politiskt förändring. Vår lösning, Geosigning, för samman demonstranter på gatan med digitala namninsamlingar. Genom ett samarbete mellan Google Maps och den största plattformen för namninsamlingar Change.org uppmanas personer som demonstrerar att enkelt skriva på digitala namninsamlingar för att skapa förändring och göra deras röster hörda även efter demonstrationen."

geosigning

Any Medium: The Boardroom Collection

Studentgrupp: Clara Uddman, Sofia Nordström, Anna Salonen och Ida Jonsson.

"Vi bestämde oss ganska tidigt för att jobba med jämställdhet. Det är en sakfråga som ligger oss varmt om hjärtat. Vi är även övertygade om att det genomsyrade hela vår lösning och gav avkall på resultatet. I vår lösning lanserar IKEA, i samarbete med AllBright, "The Boardroom Collection", en ny kollektion av kontorsstolar som är döpta efter framstående svenska kvinnor. För att visa världen att det finns en stor mängd kompetenta kvinnor därute."

vimeo_ikea

Any Medium: The Red-Carded Rights

Studentgrupp: Simon Lublin, Martin Noreby och Petter Swanberg.

"Vårt bidrag handlar om fotbolls-VM i Qatar 2022, och situationen för arbetarna som jobbar med att bygga de lyxiga arenorna till mästerskapet. De lever som slavar och över 7000 beräknas dö innan VM börjar. I caset låter vi det italienska företaget Panini, som tar fram ett klistermärkesalbum inför varje fotbollsmästerskap, teama upp med Amnesty. Tillsammans skapar de ett samlaralbum för VM i Qatar redan nu, men istället för att samla på världsstjärnor låter de fotbollssupportrar samla på arbetarna, och deras historier. Målet är att sätta press på FIFA så att de gör något åt arbetarnas situation."

redcardedrights