Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Spaning från Cannes 2013 del 2: vi behöver alla bli bättre kommunikatörer

cannes lions

Årets andra spaning från Cannes bjuder Berghs marknadschef Åsa Marklund på, tillsammans med Digge Zetterberg Odh, som arbetar med just internationella relationer mellan Berghs och omvärlden.

Juni 27, 2013

Anmärkningsvärt med årets upplaga av Cannes Lions var att fler deltagare från kundsidan var på plats än något år tidigare. Tillsammans med byråerna slukade de intresserat och nyfiket precis samma innehåll som de kreativa toppbyråerna, vilket kan tolkas som att idag berör ämnen som kommunikation och kreativitet oss alla. Vi behöver alla bli bättre kommunikatörer.

Detta märks också i seminarierna vi besöker – vi får höra att vi kommer att få se mer av demokratiseringen av kreativitet. Att produktionen och kanalerna nu ligger i händerna på den stora massan, där alla har en potentiell miljonpublik i sociala och digitala medier. En hisnande tanke, javisst, men vad innebär den? Att vi måste skapa idéer som inbjuder till delaktighet och historier att dela med oss av.  Idag kan alla företag se sig som ett medieföretag och media kan definieras där idéer och människor möts.

I år landade Sveriges ”lejonskörd” på 34, jämfört med förra årets 45. Det var spännande att notera att några av de mindre svenska byråerna klev fram och knep ett guld mitt framför ögonen på sina mycket större konkurrenter. Grattis till bland andra RBK, The Fan Club, Mobiento och Family Business!

Och så kampanjerna förstås. För vad vore Cannes utan ett antal riktigt belönade kampanjer som etsar sig fast i minnet efteråt?  Festivalens allra mest belönade kampanj blev ”Dumb Ways To Die” – av McCann Melbourne. En söt film som precis som titeln antyder handlar om att det finns en hel rad dumma sätt att dö, men allra dummast är det att röra sig ovarsamt i närheten av spår och järnvägar.

Ett gäng Grand Prix kammade även saker från Intel/Toshiba, hem. Kampanjen är producerad av det svenskgrundade produktionsbolaget B-Reel, som därmed fortsätter sitt segertåg. Kampanjen består av lika delar storytelling och teknik som möjliggör publikens engagemang och man skapar en emotionell upplevelse på internet.

Flera av trenderna vi inledde förra veckans spaning med fortsätter att klinga i auditoriet. Exempel är Do Good/Act/Take stand genom Natalia Project, skapad av den svenska byrån RBK med uppdragsgivaren Civil right defenders.

Ett annat exempel på act och "do good" ser vi i Samsungs ”The Bridge of 'Life”.

En kampanj som stack ut genom sin originalitet var "Tree Concert", där den tyska organisationen Bund lockar till gratiskonsert till försvaret av träd. Upplevelsen blir något alldeles unikt i sitt slag, där en ny enhet som kombinerar harmonisk musik med natur har installerats och som effekt ger publiken en kulturell upplevelse i det offentliga rummet.