Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
SPICE 13: hotta upp Delicatobollen!
En av årets höjdpunkter för Berghs diplomstudenter i klasserna Produktionsledning/Operativ Projektledning och Grafisk Design årskurs 2 är den samlästa kursen Hållbar förpackningsdesign. I år stod Delicatobollen för briefen och i slutet av november var det dags för presentationer.
Kursen heter Hållbar förpackningsdesign. Studenterna kommer från diplomprogrammen Grafisk Design och Produktionsledare/Operativ projektledare. Tidigare uppdragsgivare har genom åren varit Orrefors/Kosta Boda och Semper. 2013 var det dags för studenterna att – bokstavligen – sätta tänderna i den klassiska Delicatobollen. Uppdraget består i att genom nya, konceptuella förpackningslösningar ge Delicatobollen en egen provil. Den skulle alltså, genom studenternas lösningsförslag, kunna frikopplas från Delicatos övriga konditorisortiment och få ”egna kläder”.
Med utgångspunkt i punkterna Ny design för Delicatobollen, Ny modern förpackning för densamme samt Kommunikation för Delicatobollen, hade studenterna som uppdrag att göra Delicatobollen modernare, attraktivare, snyggare och lite tuffare. Målgruppen som skulle tilltalas var i uppdraget barn och ungdomar upp till 18 år, och deras mammor.
Kursen har pågått i 9 veckor då den startade med en resa till Billerud/Korsnäs i Grums. Också involverade i projektet var NINE. Vid presentationerna som gick av stapeln den 29 november på Berghs hade en jury bestående av Camilla Ellqvist (marknadschef Delicato), Peter Larsson (VD Delicato), Jon Haag, (Billerud-Korsnäs), Andreas Linnell (Nine), Jimmy Nyström (Billerud-Korsnäs), Ulrika Spåls (Billerud-Korsnärs) samt Pål Pettersson (Berghs) och Nicole van Rooij Ekström (kursansvarig) samlats.
Totalt 11 bidrag presenterades, lika många snabba återkopplingar från juryn hanns med, innan det var dags för juryn att samlas för överläggningar. Med bedömningskriterier som originalitet, relevans, kvalitet och utförande samt genomförbarhet korades en vinnare.
Den prestigefulla förstaplatsen kammades hem av gruppen som skapat Mash it up. Gruppen, som bestod av Kim Carlos Rehn, Jennie Nilsson, Sara Golpagon (grafisk design) och produktionsledarna Pontus Unghanse och Pia Hansson. I omdömen från Delicato nämndes bl a kvalitet och orginalitet på utförandet och att det är en förpackning man gärna ställer på bordet.
På andra- och tredje plats kom grupperna med lösningarn "Gusten" och "Dr Delicato & Delicatofabriken", bestående av studenterna i grupp 6 (på tredjeplats) Filip Callas, Oskar Wimmerman (GD), Denisé Thelin, Josefine Prihm, samt grupp 2 (på andraplats) Oskar Wolontis (produktionsledning) samt Markus Enarsson, Andreas Sandberg (GD), Charlotte Ahlström, Madelene Modig och Tim Mardell.
För fler bilder från presentationerna, ta en titt i Berghs Facebookalbum.