Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Ställ de rätta frågorna för att slippa diffusa mål
Att skriva för att övertyga, hur gör man? Och vad ska man inte göra? En av Berghs uppskattade kurser är Att skriva för att övertyga, som leds av Mikael Rosén, copywriter och författare. Här delar Mikael med sig av fem do's and dont's att hålla i bakhuvudet när du vill skriva övertygande.
Skrivet av Berghs School of Communication
Oktober 30, 2015
- Diffust mål. Ett av de vanligaste felen är att uppdragsgivaren inte kan formulera målet eller att det blir för allmänt. Här lär du dig ställa de rätta frågorna så du får fram bra underlag.
- Oklar målgrupp. Att rikta sig till "alla" är dömt att misslyckas. Lär dig de tre vanligaste målgruppsteorierna så kommer du kunna välja vad som passar bäst.
- Svaga, otydliga argument. Lär dig se skillnad på olika typer av argument, fakta och känslor, så kommer din text gå mycket lättare att skriva.
- Språk och ord. Ord, språkrymd, bilder och liknelser har stor inverkan på hur din läsare uppfattar din text. Lär dig minst ett 20-tal olika stilistiska metoder som ger texten bättre färg och flyt.
- Rätt kanalval. Det är stor skillnad på om du ska skriva för webben, en kundtidning, ett utskick eller en årsredovisning. Lär dig hur olika kanaler fungerar så kommer du lättare kunna avgöra vad som är rätt och fel.
Att skriva för att övertyga finns både som dagkurs och som intensivkurs.