Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Starta om på kvällen och få en extra inspirerande "bonusdag"
Det börjar dra ihop sig till kursstart för många av Berghs kvällskurser, i slutet av februari kommer Sveavägen att sprudla av kreativitet från morgon till kväll. En av kurserna är Marknadskommunikation med Berghsveteranen Carl Peyron. Vi passade på att ställa några frågor till honom.
Hej Calle, berätta lite om din kvällskurs Marknadskommunikation! Vad lär man sig?
I princip allt om hur marknadsföring och marknadskommunikation fungerar idag. Det är brett och heltäckande för att man ska kunna fördjupa sig senare. Jag är mån om att deltagarna tränas i att både tänka strategiskt och kreativt.
Hur är det att arbeta med formatet kvällskurs?
Riktigt kul och intensivt! Många upplever att de ”startar om” på kvällen och får en extra inspirerande ”bonusdag”. Formatet bygger på att vi diskuterar mycket kring varumärken, nya rön och kommunikationsmetoder. Vi utbyter erfarenheter och idéer, alla har alltid något att erbjuda. Så det är svårt att sitta på läktaren när man kommer till min kurs.
Förutom du själv, som är kursansvarig, vilka lärare undervisar på kursen? En brokig blandning av teoretiker och praktiker. Det är alltid 2-3 representanter från case-företag som kommer. Jag är själv med vid minst hälften av tillfällena för att skapa en röd tråd. Sen kompletterar jag med en planner, en undersökningsexpert, en doktor i påverkanslära, en marknadschef, en super-copy, en sociala medier-expert och en hållbarhetsguru, bara för att nämna några.
Vem passar den här kursen för? Alla som är nyfikna på hur man påverkar, säljer, kommunicerar och marknadsför sina tjänster och varor. Det finns dem som har läst ämnet på högskola/universitet tidigare, men tyckte det blev för teoretiskt. Det finns de som idag vill jobba, eller precis börjat jobba på sälj- eller marknadsavdelningen. Sen finns de de som jobbat lite längre, men som vill putsa upp sina kunskaper, få nya idéer och inspiration. Det kan ibland vara trettio år mellan den yngsta och äldsta deltagaren. Sådant berikar!
På tal om dig, vad inspireras du av?
Just nu är jag hooked på begreppet Beteende-ekonomi. Nobelpristagaren Daniel Kahnemans bok Tänka, snabbt och långsamt är en intressant inblick i hur vi människor tänker och fattar beslut. Sen gillar jag Netflix-serien Breaking Bad. En bisarr och oerhört underhållande illustration om hur man kan bygga en professionell drogbusiness med allt ifrån produktionsprocess till distributionsstrategi, konkurrensstrategi, försäljningstaktik och varumärkesbyggande.
Marknadskommunikation drar igång den 23 februari och har fortfarande ett fåtal platser kvar, du kan läsa mer om kursen och skicka in din ansökan här.
Passar formatet kvällskurs dig, men du kanske är sugen på att läsa någonting annat, på en annan nivå eller inom ett annat ämne, hittar du hela utbudet här.