Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Studenter gör reklamfilmer åt ideella organisationer
Berghsstudenter har hjälpt 12 ideella organisationer att ta fram reklamfilmsidéer. Bland studenternas reklamfilmsidéer utsåg en jury ett vinnande team vars reklamfilmsidé producerades till reklamfilm och sänds som tv-reklam på Tv3, Tv4 och Kanal 5 under sommaren.
Samarbetet mellan Reklamkraft (Tv3, Tv4 och Kanal 5) och klasserna Reklam – art director/copywriter (år två) och Marknadskommunikation på Berghs, gick ut på att för studenterna ta fram en kreativ brief, en reklamfilmsidé på 30 sekunder med en produktionsbudget på 50 000 kronor åt en ideell organisation.
12 utvalda organisationerna som medverkade i projektet var Barncancerfonden, DHR, Dyslexiförbundet, Mentor, Noaks Ark, SOS-barnbyar, Stockholms Stadsmission, Stroke – Riksförbundet, Svenska kyrkan (insamlingsenheten), WWF (Världsnaturfonden), Reumatikerförbundet samt Läkare utan gränser.
Bland studenternas reklamfilmsidéer fick en jury utse ett vinnande team vars reklamfilmsidé producerades till reklamfilm och sänds på tv under sommaren. Juryn bestod av representanter från de inblandade tv-kanalerna samt en extern projektledare, en lång- och reklamfilmsregissör och ämnesansvariga från skolan. Och juryn sparade inte på superlativen.
”Kreativa höjden är väldigt hög, genomtänkt och genomarbetat. Jag är jätteimponerad! Vissa förslag är riktigt mogna. Men vinnarteamet tar det hela vägen”, sammanfattade Katarina Andreasson Sturén som projektledde TV Hjälper.
Vinnarteamet blev gänget som representerade Stockholms Stadsmission: Charlotte Jacobsson och Oscar Sköld, Marknadskommunikation, Gabrielle Lööf, Reklam – Reklam – art director, samt Fredrik Mattsson och Leo Magnusson, Reklam – copywriter.
Studenternas idé går ut på att Stockholms Stadsmission ber grannlandet Norge om bistånd för att kunna finansiera den verksamhet som med Sveriges egen kraft gett lite resultat. Nedan kan du se den producerade reklamfilmen som sänds i tv under sommaren.
Filmen för Stockholms Stadsmission som arbetats fram av Berghsstudenterna. I bilden från vänster Charlotte Jacobsson, Gabrielle Lööf, Oscar Sköld, Fredrik Mattsson och Leo Magnusson.
Juryn gav följande motivering till vinnarna:
”Teamet för Stockholms Stadsmission har gjort ett fantastiskt arbete. Genom en briljant analys har man skapat en strategi, idé och kampanjmekanik som berör, sticker ut och har potential att ge eko utanför normala reklamkanaler. Genom att utnyttja spänningen mellan två grannländer, ge sig på något som vi anser vara tabu och genomföra detta med stort allvar och en glimt i ögat har teamet gjort en lösning på Stadsmissionens problem som har alla möjligheter att bli en succé.”
”De nyttjar ett fenomen som ännu inte har exploaterats", sa jurymedlemmen Måns Herngren, regissör om vinnarna.
Leo Magnusson, i klassen Reklam – copywriter utgjorde en del av det vinnande teamet och tyckte att det fanns styrkor i allas reklamfilmsidéer. ”Det finns ingen på den här skolan som gör någonting dåligt. Det fanns filmer som var starkare än vår, men som idé betraktat och som helhet, kändes det som en strike hela vägen”, säger Leo.
Juryn från vänster: Lotta Lindborg, TV4, Mikael Sundin – MTG Tv, Måns Herngren, regissör, Katarina Adriansson Sturén – projektledare, Jan Loosme – Marknadschef på Kanal 5 och 9. Samt Pelle Hasselgren, ämnesansvarig Marknadskommunikation på Berghs och Jan Tillberg, ämnesansvarig Reklam på Berghs, båda ej med i bild.
”Det är mer som en kampanj som har lett till en reklamfilm. Vi tänkte ett steg längre. Filmen är jätteviktig i sig, men det är mycket mer än så”, fortsatte Oscar Sköld, Marknadskommunikation. Kunden var också mycket nöjd med studenternas idé. Yvonne Borg, som är kommunikations- och insamlingschef på Stockholms Stadsmission som dyker upp i filmen som går på tv i sommar, och hon berömde frikostigt.
”Studenterna var extremt duktiga och kom med en jätterolig idé. Det gick inte att tacka nej till idén. De presenterade ett helt nytt tänk om hur ungdomar kommer ta till sig vår verksamhet och det vi gör. Vi är väldigt nöjda.”
Läs mer om Stockholms Stadsmissions verksamhet på www.stadsmissionen.se.
Relaterade artiklar
Kursen förändrade Tobias sätt att jobba med AI
Tobias Wright är copywriter på Steamery. Han har gått två kurser i copywriting. Här berättar Tobias om sitt jobb och de lärorika dagarna på Berghs.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Ta alltid chansen att utvecklas
Elin Selling har det senaste året gått två kurser på Berghs. Här ger hon 5 karriärtips och berättar om sitt jobb och de nya kunskaperna.