Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Studenter vinner pris i D&AD för grafisk lösning som belyser dyslexi
I den brittiska reklamtävlingen D&AD belönas i år två Berghsstudenter med en åtråvärd penna för sin grafiska lösning som belyser dyslexi. Här berättar pristagarna Arvid Nilsson och Susanna Mönttinen, som båda läser första året på programmet Communication Design, om sin lösning Dyslexia.
I kategorin "New Blood Entry" belönas i den brittiska reklamtävlingen D&AD årligen unga kreatörer. Ett av studentteamen som år 2017 hämtar hem en "penna" är studenterna Arvid Nilsson och Susanna Mönttinen som belönas för sitt projekt Dyslexia.
Hej Arvid och Sanna! Kan ni berätta lite om ert case som vann en penna i D&AD - hur uppstod idén?
Hej! Vi kämpade väldigt hårt och gjorde mycket research men det kändes som att vi inte kom på något som var bra nog ändå, tills vi beslutade oss för att ta en paus och tänka på annat ett tag. Några öl senare och efter lite sömn slog idén om Dyslexia oss.
Vad är syftet med Dyslexia?
Syftet med Dyslexia är att göra människor medvetna om hur jobbigt det kan vara när text bråkar med dig och att det är något som många lever med dagligen.
Beskriv processen när ni arbetade fram ert bidrag!
När idén väl satt började vi intervjua nära och kära som har dyslexi. Deras känslor och tankar om hur det är att ha dyslexi är grunden till vårt projekt. När det kommer till designen förstod vi ganska snabbt att dyslexi ser väldigt olika ut för människor som har diagnosen. Men grunden är alltid att texten känns hoppig och osammanhängande och det är det vi har efterliknat i vår design. Vi var inne på att hitta en lösning som underlättade för dyslektiker först, men vi kom fram till att det kändes mer intressant att fokusera på att kommunicera den känslomässiga aspekten, hur det är att uppleva dyslexi inifrån.
Hur såg briefen/uppdraget ut i tävlingen?
Briefen från Monotype var att hitta en målgrupp som man ansåg vara bortglömd,
underrepresenterad eller missförstådd i samhället och sedan göra en typografisk kampanj om det.
Hur var känslan när ni fick veta att ni vunnit?
Känslan är helt otrolig och vi är sjukt glada och spända inför eventet, då vi ska hämta priset i London i juli. Det kändes till en början väldigt overkligt och det är fortfarande svårt att förstå att vi vunnit. Telefonen började plinga för fullt med meddelanden från klasskompisar som sa grattis innan vi själva hade fått veta att vi vunnit.
Hur ser planerna inför framtiden ut för er?
Arvid: Jag kommer fortsätta utbildningen igen i augusti och försöka lära och utvecklas så mycket som möjligt (och självklart sikta mot en till penna nästa år igen!). Under året kommer jag även börja kolla på var jag vill hamna efter Berghs. Planer om New York finns, men det finns även en hel del designbyråer här i Stockholm som lockar.
Sanna: Min fortsatta Berghsresa har fått en liten twist, jag är gravid och kommer därför att börja mitt andra år på utbildningen nästa höst istället för nu i augusti. Det känns tråkigt att inte gå klart tillsammans med klassen, men självklart superspännande att få barn och kul med ett nya klasskompisar nästa år. Det blir en grym avslutning på första året, med en superbra praktik och att dessutom kamma hem ett pris känns som “the cherry on top”! Jag har definitivt fått blodad tand på att vara med i fler tävlingar även nästa år på Berghs.
Vad inspireras ni av, designmässigt?
Arvid: Jag inspireras av kloka idéer som är självklara när man ser det men som inte är självklara att man tänker på i första taget. Jag tar mycket inspiration från hur andra byråer jobbar och jag tar även mycket inspiration från skateboardvärlden.
Susanna: Visuellt tilltalande och intressanta uttryck överlag. Jag får inspiration från allt ifrån mode, konst och musik till olika personligheter, känslor och tankesätt. Sen är jag lite av en humortorsk och gillar fyndiga saker, typ punch lines.
Nyfiken på att se mer av Arvids arbeten?
Arvid Nilssons portfolio hittar du här. Missa inte heller Arvids Instagram.
Relaterade artiklar
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Kursen AI för designers blev en nytändning för Johanna
"Det är som att ett nytt universum har öppnat sig!", säger AD:n Johanna Bjuhr Escalante.
Karriärtips från Berghs kursansvariga
Våra lärare delar gärna med sig av sin kunskap. Här hittar du karriärtips från några av dem.