Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Studentrapport från Student Lab: "En bra idé ska vara så självklar att den blir överraskande"
Inom den första versionen av Berghs Student Lab arbetar studenterna skarpt mot uppdragsgivaren Lenovo, som med varumärket Moto vill ta hjälp av studenternas skarpa hjärnor och kreativa sinnen för att göra ett starkt återinträde på den mobila marknaden med telefonen Moto X Force. Efter den första sprinten - en intensiv tvådygnsperiod över första helgen i februari - checkar vi in med en av studenterna som deltar i Student Lab: Josefin Meihua Lindberg.
I mitten av februari lanserades Berghs Student Lab - ett format där företag får möjlighet att arbeta skarpt mot Berghs studenter, och studenterna i sin tur får chans att prova sina vingar gentemot “riktiga” uppdragsgivare. Att delta i Student Lab är frivilligt för studenterna, som anmäler sitt intresse inför varje projekt. Därefter sker en urvalsprocess utifrån de kompetenser som är mest relevanta för varje enskilt projekt. En av studenterna som anmälde intresse att delta vid Berghs Student Lab - och blev utvald - var Josefin Meihua Lindberg, som läser till Digital Strateg/Digital Kreatör på Berghs. Under den första helgen i februari deltog Josefin och resten av studenterna som valts ut vid en “sprint”, där målet var att arbeta med idéer och koncept. Här berättar Josefin om sin upplevelse av den första sprinten.
Hej Josefin! Kan du beskriva helgen med en enda mening?
Hej! Helgen var mycket, rolig, intensiv och lärorik!
Berätta hur det gick till när du kom till lördagen, sprintens första dag?
Vi började dagen med en kort föreläsning av Fredrik Heghammar samt av Joakim Liljedahl. De förklarade vilket uppdrag vi skulle ha samt hur dagarna skulle läggas upp och vad som förväntades av oss. Kort därefter fick vi alla presentera oss och berätta vad våra förväntningar var samt vad vi brann för.
Ni blev indelade i grupper som valdes ut och sattes samman av Berghs programansvariga och processledaren Fredrik Heghammar, hur kändes det?
Det kändes bra, jag hamnade i en superbra grupp där vi alla hade kompletterande kompetenser. Berghs är alltid bra på att sätta ihop grupper som går över disciplinerna så hade inga tvivel på att jag skulle hamna i en kompetent grupp.
Vilken var er första uppgift inom ramarna för sprinten?
Första uppgiften att vi skulle idea individuellt i 10 min. Jag har tidigare jobbat med grymma Fredrik Heghammar och jag tycker det är en bra metod att idea på en gång, för det tvingar en att börja tänka utifrån en leverans på en gång. Jag brukar alltid börja idea med att tillåta mig själv att skriva ner 10 riktigt dåliga ideer för att bli uppvärmd, de boostar min kreativitet och mitt “ide-flow”. Efter det börjar jag idea på riktigt och försöker komma på ideer som kan användas.
Hur förlöpte första dagen?
Min grupp var väldigt sega första dagen, vi hade många dippar. Trots det kom vi på en slogan som vi skulle kunna arbeta med dagen efter. Vi på Berghs brukar ju alltid arbeta efter en slags vision, strategi och ett varumärkeslöfte. Men denna gång fick vi själva utveckla ett varumärkeslöfte och en övergripande strategi, som både var förvirrande och nytt för oss. Men självklart väldigt roligt och lärorikt!
Första sprintens andra dag - vad var utmaningen? Vad förväntades ni leverera som “slutresultat” av den första sprinten?
Utmaningen på söndagen var att vi skulle göra ut slogan som vi fick fram efter första dagen. På söndagen var vår grupp mer peppade och hade få dippar. De slutade med att vi hann göra ut hela idéen. Vad Joakim och Fredrik förväntade av oss var att vi skulle sätta ett strategispår, ett övergripande tema samt förslag på uttag som kan göras ut helgen efter.
Hur fungerade grupparbetet?
Grupparbetet fungerade superbra, jag hamnade med en grupp tjejer som både var kul att arbeta med, vi kunde skatta mycket under arbetsprocessen och vi alla hade kompletterande kompetenser.
Nu pausar ni i en vecka för att ta vid i nästa sprint, nästa helg, vilka är dina förväntningar efter den?
Efter dessa två helger vill jag ha lärt mig hur man arbetar med ett varumärke från grunden.
Halvvägs genom Student Lab - kan du dela med dig av några lärdomar eller insikter hittills?
Oj, jag har fått så många lärdomar och insikter denna helg! Men en lärdom som jag fick är att en bra idé ska vara så självklar att den blir överraskande.