Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
SVT om Student Lab 3: vi gillar att ni tänker utanför boxen
Den 22 april är det dags för SVT att utmana Berghs studenter och Berghs studenter att för en tredje gång utmana SVT genom ett Student Lab på tema kortformat online och i sociala medier. Det handlar om ny energi till gamla klassiker!
Det är snart dags för SVT att återvända till Berghs för ännu en heldag med Student Lab, den tredje i raden. Tidigare lab har studenter från Berghs och kommunikationsutbildningar över hela Sverige funderat ut kreativa lösningar på "morgondagens tv" och "hur gör vi tittarna mer delaktiga". Den 22 april är det dags för det tredje och sista labbet för den här gången, och då är det dags för utmaningen hur kan vi stödja våra underhållningsprogram i tablån genom kortformat online och i sociala medier. Vi ställde några frågor till Anders G Carlsson, ansvarig för SVT Nöje Sthlm och projektledare på SVT.
Hej Anders! Berätta om dig och din roll på SVT?
Jag arbetar dels som ansvarig för SVT Nöje Sthlms utvecklingsavdelning, dels som projektledare för stora underhållningsprogram, som helgunderhållning och galor.
Hur arbetar SVT idag med innovation och dialog med tittarna?
SVT har en mängd avdelningar som arbetar med program- och konceptutveckling på alla orter där vi befinner oss (de fyra stora är Stockholm, Malmö, Göteborg och Umeå). Dessutom har vi intimt samarbete med alla de stora produktionsbolagen. Dialogen med tittarna blir allt viktigare i takt med att de digitala tjänsterna utvecklas. SVT har allt från FB-sidor, Insta-konton till mejlkontakt och telefonkontakt via vår Tittarservice. SVT:s oerhört breda uppdrag gör att det ibland är svårt att att hitta ett naturligt fokus för våra tittare. Det kan med andra ord vara svårt för tittarna att hitta i vårt breda och enorma utbud.
I höstas var temat för Student Lab med SVT "morgondagens tv" och "hur gör vi tittarna mer delaktiga". Hur gick det, vad tycker du att ni fick med er tillbaka?
Personligen var jag marginellt involverad som en del av juryn på själva pitchen - men det jag såg och hörde var både imponerande och inspirerande. Vi fick med oss ett antal idéer som gav mersmak. Vi är ännu i fasen att vi måste hitta en publiceringsstrategi som tillåter oss att bli lite mer lekfulla. Där står vi nu!
När vi nu blickar framåt mot nästa Student Lab den 22 april - ny energi till gamla klassiker! Vad hoppas du gå tillbaka till jobbet med måndagen därpå?
Jag ju jobbat med tv-produktion i snart 30 år. Den rutin jag har är värdefull men kan också vara en belastning - jag har ju gjort typ allt… Då kan man lätt få för sig att man vet hur allt ska göras. Och det gör man ju inte. Därför är det inspirerande att ha en dialog med Berghs och Berghs studenter. Ni är innovativa och er något mindre erfarenhet gör att ni tänker utanför boxen. Ni vet ibland inte ens att det finns en box, vilket är en styrka!
Vill du anmäla dig till Student Lab med SVT den 22 april?
Välkommen att ansöka om Student Lab med SVT den 22 april. Student Lab är öppet för alla heltidsstudenter på Berghs samt kommunikationsstudenter från landets övriga högskolor, yrkeshögskolor och universitet.
Relaterade artiklar
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
5 saker du inte visste om att läsa en kurs på Berghs
Har du funderat på att gå en kurs på Berghs, men är lite osäker på vad du ska välja och när du ska söka?
Framtidens kommunikationstalanger hjälper Bedsab nå nya höjder
En av de senaste uppdragsgivarna för Berghs Student Lab var Bedsab, ett familjeägt grossistföretag som levererar lyftredskap och surrningsmateriel till bygg- och industrisektorn.