Praktiska tips
Här delar vi med oss av praktiska tips som en framgångrik kommunikatör kan ha nytta av i sitt arbete. Det kan handla om allt från att bli en bättre projektledare till att skriva en bra prompt till AI eller bygga ett starkt varumärke. Här samlar vi alla artiklar som innehåller praktiska tips.
Därför bör varje ledningsgrupp ha med en planner
Som planner jobbar du hela tiden med den ena foten i leverantörsvärlden (till exempel på byrå eller marknadsavdelning) och den andra i konsumentvärlden (det vill säga hos den som ska ta till sig budskapet du vill förmedla).
"En bra strategi levererar en idé som landar rakt i magen"
Margareta "Geta" Kroon kan det här med marknadsföring.
För att skapa förtroende finns inga snabba genvägar
Relevansen för PR ökar i samma takt som mängden spridda budskap och antalet reklamfria premiumtjänster på marknaden.
Copywriteryrket genomgår en stor förändring
Digitaliseringen förändrar inte bara hur vi samtalar med varandra eller kommer i kontakt med ny information - det förändrar också yrket för copywriters.
Illustratörsyrket blir allt mer internationellt
En bild säger mer än tusen ord.
Vikten av att ta dig tid att lära känna din målgrupp
Camilla Bolin är kursansvarig för Berghs grundläggande distanskurs i marknadsföring.
Den ädla konsten att använda kommunikation som ledningsverktyg
Som kommunikationschef behöver du kunna använda kommunikation som ett ledningsverktyg för att få människor att förstå sammanhanget de är i, färdriktningen som är vald och att kunna involvera ledare och medarbetare så att de väljer att bidra med sin kompetens och skapar nytta för dem ni är till för.
Vänta inte på inspirationen - skriv varje dag!
Det finns få saker som är så fundamentalt viktiga för personer som jobbar med kommunikation som att kunna skriva bra.
Andris hjälper dig att kliva upp inom kommunikationsledning
Du som är sugen på att axla rollen som kommunikationschef får med dig mycket matnyttigt från Andris, som är kursansvarig för Berghs Communication Management.
Ann Westfelt avslöjar hur du blir en duktig strategisk projektledare
Ann Westfelt kan ledarskap och strategisk projektledning.
Det finns redan content i mängder - nu behövs budskap som fastnar
I ett digitalt landskap ökar möjligheterna för direktkontakt med målgruppen, men samtidigt ökar också mängden innehåll att tävla mot.
"Kompetenserna på avdelningen måste matcha hur konsumenterna är"
Skillnad mellan närvaro och effektiv kommunikation är att mottagaren nås och påverkas vid den senare.