Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Tema på arbetsprover 2012: Branding space!
It’s time to brand space! Det nya svenska resebolaget förstår att under de närmaste åren handlar det framförallt om att vinna det kommunikativa slaget och hamna "top of mind" bland blivande europeiska rymdturister.
Avsändare
Ett nyskapat svenskt resebolag för kommersiella rymdresor.
Bakgrund
En femtedel av jordens befolkning följde den historiska månlandningen 1969. Den första människan i världshistorien tog då ”one small step for man” på månen. Nu, bara drygt 40 år senare, står dörren öppen för de första rymdturisterna. En helt ny resedestination vars yttre gräns bara finns i vår egen brist på fantasi.
Långt upp i Norden har Spaceport Sweden, baserat i Kiruna, skapat en position som en av världens mest attraktiva ”flygplatser” – en så kallad rymndhamn - för rymdturister från alla världens hörn. Alla flygbolag med kapacitet att utföra kommersiella rymdresor är välkomna att använda sig av Spaceport Sweden som sin rymdhamn. Ett första avtal är redan signerat med världens just nu främsta rymdflygbolag – brittiska Virgin Galatic.
Fler resebolag vill nu ta upp kampen med Virgin Galatic, vars styrka inte minst ligger i företagets skickliga marknadskommunikation om de europeiska rymdturisterna. Årets arbetsprover till Berghs School of Communication bygger på att ett fiktivt (påhittat) nytt svenskt rymdresebolag vill ge sig in i rymdracet och ta en tidig marknadsandel. Och de vill ha dig som sin kommunikationsrådgivare!
Syfte
It’s time to brand space! Det nya svenska resebolaget förstår att under de närmaste åren handlar det framförallt om att vinna det kommunikativa slaget och hamna top of mind, (dvs bland de första företag man direkt kopplar ihop med rymdturism), bland blivande europeiska rymdturister.
Mål
• Att inom ett år vara top of mind bland de europeer som aktivt sökt information om rymdturism
• Att inom ett år uppfattas som det naturliga valet av researrangör för de rymdturister som avser att lyfta och landa från från just Spaceport Sweden
• Att inom tre år ha bokat sina första 500 resenärer
Målgrupp
Rymdturisten är en helt ny målgrupp som troligen inte kan begränsas med ålder, kön eller hemvist. Ett stort intresse för unika upplevelser, viljan att via lån, sponsorskap eller egna besparingar satsa flera års solsemestrar på en månsemester, äventyrslust och en normal hälsa är dock några faktorer som sannolikt binder samman målgruppen.
Konkurrenter
Framförallt Virgin Galactic men också många andra så som:
Incredible Adventures
Atlas Aerospace
Big Sky Adventures
SpaceTopia
Voentour M
Uppdraget
Beroende på vilken utbildning du söker kommer du att få ta dig an olika utmaningar kopplat till att lansera och kommunikativt stärka det nya svenska resebolaget. Och glöm inte – få har varit i rymden även om många vill dit. Så låt dina idéer får vara lika galna, storslagna men givetvis också insiktsfulla och genomförbara som utmaningen gör möjligt. Ta din del av rymden nu innan någon annan gör det!