Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Tema på Berghs examensprojekt 2015: EMOTIONS
Varje år väljer Berghs ut ett tema för de kommunikationsuppgifter som studenterna arbetar med under sina examensprojekt. Efter att de senaste åren ha tittat närmare på mod, collaboration och add är det nu dags att rikta känselspröten inåt. Emotions, eller känslostyrd kommunikation, utgör temat för Berghs examensprojekt 2015.
Forskare och experter inom både kommunikation och hjärnan är eniga: våra känslor har alltid förtur framför vårt rationella tänkande. Känslor är A och O. Både för att väcka nyfikenhet, men också för att behålla intresse och inte minst, motivera till handling. Ingen nytt under solen kan tyckas, men en analys av det senaste decenniets marknadskommunikation ger en annan bild. I fall efter fall prioriteras rationella produktfördelar och sätts i centrum för kommunikationen. Fram tills nyligen.
Nu är det återigen kommunikation baserad på insikt om vad som verkligen driver människor som premieras av tävlingsjurys runt om i världen, framförallt då den visar sig vara den mest effektiva.
När vi alla står inför uppdraget att agera som medier, inte minst genom Content Marketing, behöver vi skapa starka relationer till andra människor och agera som individer även som varumärken. Och alla relationer bygger på känslomässiga band. Så om något av era möten på marknadssidan den senaste tiden har fokuserat kring ”hur ska vi få dem att välja oss?” – ge känslan en ärlig chans!
I vår kommer Berghs studenter under sina examensprojekt att arbeta med just detta. I varje grupp ingår sex-sju studenter från skolans olika utbildningar inom sex områden: marknadskommunikation, strategisk kommunikation och PR, art direction, copywriting, produktionsledning och interactive communication. Det betyder att uppdragsgivarna får tillgång till en minibyrå med studenter och en stark mix av kommunikatörer.
Resultatet visas upp under slututställningen som går av stapeln i maj 2015.