Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Trendspaning: STHLM Tech Fest 2018

Under STHLM Tech Fest samlas mer än 5000 start-ups, investerare, designers, utvecklare, och journalister för att dela kunskap och inspireras. På plats var också Berghs DSK-studenter för att plocka upp trender och snackisar.

Skrivet av David Lindh
September 3, 2018

Berghs DSK-studenter (Digital Strateg/Kreatör) hårdtränas under ett helt år i att skapa effektiv marknads­föring som når fram genom dagens digitala brus. Därför kändes det självklart att just de skulle befinna sig på STHLM Tech Fest och göra en trendspaning därifrån. Här berättar de om några av festivalens höjdpunkter:

Diversity - Not just the right thing to do

För att bygga globalt och livslångt företagande pratade Future of Diversity-panelen under Tech Fest om att mångfald är nyckeln i det hela. Forskning visar att mångfald ger ett starkare resultat och mer innovation inom företagen.

I Sverige pratar vi ofta om jämställdhet som om det vore något självklart, men enligt panelen är arbetet långt ifrån färdigt. Företagens anställda måste kunna representera målgruppen och för att lyckas behöver personalen komma från de kulturer de vill nå ut till. Kulturen måste finnas inom företaget och kultur är inget man har - utan något man jobbar för.

För att hitta en bredare personalstyrka tipsar Future of Diversity-panelen om att bredda sitt nätverk i mångfald då mycket rekrytering sker via kontakter. Det är lätt att dra sig till någon som är lik en själv men mångfald är mer än bara kön och etnicitet; utan är även personligheter, tankesätt, bakgrund och framtidsvisioner.

AI - Not so hard at all!

Ett buzzword vi fastnade för i år var AI. När Cassie Kozyrkov, Chief Decisions Scientist på Google, förenklade begreppet AI, kändes det som festivalens höjdpunkt. Hennes förklaring var kort och gott att AI är ett program som är duktigt på att identifiera ny data utifrån vad det har lärt sig av äldre data. Trenden är väl kanske snarare nu att det inte bara pratas om AI, utan många företag har också börjat implementera tekniken och efterfråga det.

Smarta växter

Vem vill inte kombinera frisk luft med inomhusmiljö. Möjligt? Självklart!

Med NAAVAS smarta växtvägg som rengör inomhusluften och förbättrar luftfuktigheten kan du faktiskt det. Till skillnad från traditionella växtväggar använder sig NAAVA av artificiell intelligens där skötseln automatiseras. Faktum är att den flyttbara växtväggen renar upp till 60 kvm och ger en friskare miljö.

– För mig är miljön på gym särskilt viktigt. Idag finns det fullt av kemikalier i träningsredskapen på alla gym runt om i i Sverige vilket blir paradoxalt för att du ska gå och träna och bli hälsosam. Men istället befinner du dig i luft som direkt blir skadlig, säger Andreas Sjöstrand på NAAVA.

Räddningen blir att placera ut dessa växtväggar som gör att människan får den luftkvalité dom egentligen behöver som annars inte finns tillgänglig inomhus.

VR - avdankad techfluga eller framtidens verklighet?

Ett stort samtalsämne på mässan var Virtual Reality. Till skillnad från AI så känns VR fortfarande, som produkt sett, ofullständigt. Upplevelsen i sig är häftig, men spelaktörerna behöver utveckla sitt innehåll ytterligare för att man ska vilja investera i en såpass dyr produkt som VR-utrustning idag fortfarande är.

Skalet som ska få unga tjejer att börja programmera

Vi intresserade oss särskilt för en start-up som heter ImagiCase. De gör programmerbara mobilskal som är framtagna med unga kvinnor i åtanke. ImagiCase vill öka intresset för programmering hos yngre tjejer. Genom att ge möjligheten till att skapa ett eget, personligt skal genom text, färg och design tror ImagiCase att intresset hos målgruppen kan öka och ta fart. Finurligt och bra tycker vi!

Följ vår DSK-klass på Instagram!