Vad gör en Art Director?
Vad sysslar egentligen en Art Director med på dagarna? Vem kan bli en duktig Art Director och hur blir man det? Vi besvarar de vanligaste frågorna vi får om yrkesrollen Art Director!
Som Art Director får du använda din kreativitet för att skapa visuell kommunikation som engagerar och påverkar människor. Du arbetar i team med bland annat copywriters och utvecklar idéer och koncept, där ditt huvudansvar är det visuella uttrycket. Förutom ett starkt starkt sinne för färg och form kräver rollen också ett kreativt mod för att ta fram nyskapande idéer som berör människor och förändrar attityder.
Vad innebär det att vara Art Director?
Att jobba som Art Director (AD) handlar om att komma på idéer och skapa visuella koncept som kommunicerar ett budskap och engagerar en målgrupp. Som AD är du ansvarig för det estetiska uttrycket och du tänker både strategiskt och kreativt för att skapa något som inte bara är visuellt tilltalande, utan också stärker varumärket du jobbar med och förändrar beteenden hos de konsumenter du vill nå.
Vad gör en Art Director om dagarna?
AD-yrket är både brett och väldigt varierat. Du jobbar ofta i nära samarbete med en copywriter, ett designteam och din uppdragsgivare för att tillsammans komma på idéer och utforma kampanjer. Det kan innebära allt från att skissa på kreativa koncept, göra annonser för sociala medier eller film för bio och tv. En annan viktig del av arbetet är att ge feedback till illustratörer, fotografer eller grafiska designers som du jobbar tillsammans med och att delta i möten och pitcha koncept eller idéer för kunder.
Läs till Art Director på Berghs!
På vår tvååriga heltidsutbildning Art director/Copywriter kommer du att bli en mångfacetterad kreatör som är expert på strategi, idé- och konceptutveckling. Du får jobba med allt mellan bokstäver och bild, tonalitet och typografi, former och formuleringar! Kolla in programmet här.
Till programmetVad är skillnaden mellan en Art Director och en Copywriter?
Art Directors och Copywriters jobbar till största del tillsammans med att komma på idéer. Skillnaden handlar i huvudsak om hantverket, där en AD ansvarar för det visuella uttrycket – färg, form, layout och bilder – och Copywritern för texten och orden. Det är i samspelet mellan text och bild som magin uppstår och emotionell och slagkraftig kommunikation skapas, så samarbete är A och O oavsett om du är Art Director eller Copywriter.
Vem passar som Art Director?
En bra Art Director har förutom ett starkt öga för färg, form och detaljer ofta nära till sina känslor och en förmåga att leva sig in i andra människor. För att bli en vass AD krävs också mod att tänka kreativt, bryta mönster och att visualisera sina idéer på nyskapande sätt. Så om du är nyfiken, orädd inför att experimentera och gillar att kombinera estetiska värden med idégenerering, kan yrket som AD passa dig.
Vad är det roligaste med att vara Art Director?
Det finns mycket som är kul med att vara AD. Många brukar lyfta den kreativa friheten och möjligheten att förverkliga idéer som når ut och påverkar människor. Att driva projekt där du får skapa något från grunden och sedan se det växa till något konkret som påverkar människor och förändrar beteenden. Dessutom är samarbetet med andra kreatörer och kunder ofta inspirerande och lärorika på flera plan – både om yrket och om dig själv.
Läs mer om alla Berghs heltidsprogram här.