Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Varumärkespositionering: dels konstform, dels rakt och enkelt

img

Åsa Myrdal Bratt är varumärkesexperten som fått en egen bilaga i DI. Med sin bakgrund från Handels och gedigna erfarenhet inom PR och reklam kontaktade vi henne för att fråga om hon ville bli kursansvarig för kursen i Varumärkes- och affärsstrategi på Berghs. På den vägen är det.

Februari 18, 2016

Varumärkespositionering: allt som ett företag säger eller gör

Bilden var tidigare att varumärkes­positionering var reklam, nu är är varumärkes­positionering allt som ett företag säger och gör. I och med att det funktionella erbjudandet är mer likt idag är varumärkespositioneringen det som skiljer ut ett företag från andra. Företagets personlighet, värderingar och emotionella aspekter blir mycket viktigare kan man enkelt kan säga.

Mycket handlar bara om att göra rätt och inte om att fram sluga strategier. “Du får det att låta så enkelt" får jag ofta höra, men jag tycker att varumärkes­positionering, dels är en konstform men samtidigt också något rakt och enkelt. På Berghs leder jag kursen Varumärkes- och affärsstrategi, där går vi tillsammans på djupet i affärsstrategien. Kursdeltagarna är alltid väldigt intresserade och nyfikna, det råder en hög energinivå på Berghs.

Öppen dialog viktigt

Jag jobbar alltid väldigt inkluderande, vi har en öppen dialog. Studenterna jobbar mycket i grupp, lär av varandra och gärna av sina egna misstag med inslag av experimental learning. Jag har en öppen attityd så även om jag har en färdig kursplan så kollar jag vad just den här gruppen har för tankar och mål och så jobbar vi efter dem. När kursen är klar vill jag att de har en förståelse och insikt i att det spelar en stor roll hur varumärken uppfattas. För min egen del får jag en massa ny input om spännande nya varumärken vi tar upp som jag kanske inte varit i kontakt med tidigare. Något jag märker i våra diskussioner är hur situationsbundet samtal om varumärken är, under senaste året har ju t ex SJ varit ett återkommande ämne med tanke på den vinter som var.

Krishantering, nya medier och autencitet

Aktuella trender inom varumärkes­positionering är förstås krishantering, autenticitet och hur man jobbar med nya medier, och alla tre kan ju ha ett direkt samband i vissa case. Det jag förespråkar är en medvetenhet om att allt påverkar och att man inte kan dölja något. Sustainability är ju också en annan stark trend och där är ju full transparens helt avgörande för att lyckas. Att skapa en fasad är inte så svårt, men människor söker äkthet och vill kunna lita på företagen. Och människorna på företagen vill vara med. Sverige har ju där en fördel genom att vi i grunden är demokratiska, i andra länder kanske man mer säger vad chefen vill höra.

Emotionella belöningar till kunderna

Jag tror också vi kommer se mycket mer utveckling av varumärkestänkandet inom serviceområdet i Sverige framöver. Uttrycket att kunden “ska vara nöjd” räcker inte längre för att särskilja sig. Det finns många fler emotionella belöningar att ge kunden. Istället för att bara bli nöjd, kan man ju bli inspirerad, upplyft, känna sig fri eller trygg etc. En av mina egna drömkunder skulle vara H&M, som jag tycker är extremt duktiga på det mesta men där jag ser att man kan jobba bättre med att få expediterna att kännas mindre som “snabbköpskassörskor” som bara larmar av och stoppar i påsar. Men då gäller det att få dem att förstå varför det är viktigt och hur det också skulle kunna utveckla dem själva som människor. Det gäller att smitta med entusiasm och lyfta fram deras verkliga styrkor. Att hitta det alla vi har inom oss och förstärka det. Det går att göra mycket i det lilla, att jobba med tankesätt i sin närmaste omgivning. Vi är alla en del av våra varumärken och de är en del av oss.

Vill du veta mer om Varumärkes- och affärsstrategi?

Välkommen att besöka kursen Varumärkes- och affärsstrategi för mer information!