Artiklar

Västerås Stad i samarbete med Berghs School of Communication

Syftet med projektet "Creative Futures" var sammantaget att få Västerås stads gymnasieungdomar, många av dem från utsatta områden, att bekanta sig med den kreativa branschen och olika framtidsförutsättningar istället för att hamna i gäng och radikaliserade grupperingar.

Skrivet av Carolina Diniz
Oktober 11, 2022

Pilotprojektet “Creative Futures”, syfte var att erbjuda gymnasieungdomar i Västerås en unik möjlighet att öppna upp och skapa förståelse för yrken inom det det kreativa näringslivet. En växande bransch där kunskapen kring olika yrkesval många gånger är otydlig. Det finns dessutom en stor brist på samt önskan att attrahera och inkludera mångfald. Ett mål med projektet har även varit att bygga brofästen, skapa ett alternativt narrativ, sprida stories från förebilder - personer - som skapat sig en plats både som anställda och entreprenörer inom olika kreativa yrken.  

 ”Bristen på mångfald i kommunikations- och mediebranschen har varit en omdebatterad fråga i många år men för oss handlar det även om att ge talanger möjligheten att visa upp sin förmåga kopplat till ambition”, säger Ani Zargarian och Siri Edgren Projektledare, Berghs School of Communication.

Student lab – bli utmanad av unga talanger

Som Värd för ett Student Lab blir företaget en del av en process med brief, idéarbete och prototyping där Berghs School of Communication leder och kvalitetssäkrar med utvalda lärare som faciliterar och handleder.

Läs mer om Student Lab

Varför valde Västerås Stad att samarbeta med Berghs School of Communication? 

Johan Robertsson Lind och Jana J Berglind, Projektägare Västerås Stad berättar:

“Berghs står för det moderna, inkluderande och innovativa vilket ansåg krävdes för vad vi ville uppnå. Att motverka, det många gånger, dystra och negativa narrativ som sprids i miljöer, där ungdomar rekryteras till kriminalitet”. Johan fortsätter:

“Samarbetet har fungerat väldig bra med tydliga flöden samt levererat utifrån den ursprungliga pitchen”.

Vad var den största effekten av projektet?

“Creative Futures har visat på att behovet av skapa den här möjligheten för gymnasieungdomar och öppna upp för det kreativa näringslivets möjligheter. Interaktionen med gruppen och inspiratörerna blev även ett kvitto på att den inledande problemanalysen har bärighet och att konceptet hade avsedd effekt”, berättar Jana. 

Vad var ni mest överraskade över?

“Att branschen visade upp ett så starkt engagemang för projektet och de frågor det rör. Jag har erfarenhet av att unga får lite av lite. Berghs levererade lite av de främsta”, avslutar Johan.

“Creative Futures” startade upp med ett “Student Lab” på Berghs School of Communication, under en heldag där en grupp heltidsstudenter, under ledning av en senior processledare Hugo Wittorf, fick utforska samt idégenerera olika vägar att nå målgruppen. Detta följdes av studiebesök på ett flertal gymnasieskolor i Västerås för att väcka intresse till den avlutande delen “Creative Futures Week”. Ungdomarna gavs möjlighet att anmäla sig till de olika kostnadsfria aktiveringarna som erbjöd en rad inspirerande föreläsningar och interaktiva samtal som både gav möjligheten att få kunskaper inom den kreativa branschens olika yrken samt inbjöd till intressanta utforskande samtal.

Hugo Wittorf: “Berghs anlitade mig som processledare med uppdraget att ge Berghs-studenterna så bra förutsättningar som möjligt att ta fram lösningar av hög kreativ nivå. Det blev en intensiv dag som avslutades med presentationer av idéer som var omöjliga att inte imponeras av. Det kändes extra fint när detta Student Labs brief behandlade ett så viktigt ämne.”

Några av inspirationsföreläsarna under Creative Futures Week var entreprenören David Orlic, Daniel Bjerneholt, Creative Director och Hamza Sultan, även han Creative Director

David Orlic berättar: "Talangfrågan är helt central för Sveriges framtid. Vi behöver göra mycket mer för att inspirera, identifiera och utveckla morgondagens ledare inom kreativitet, teknologi och kommunikation. Det här pilotprojektet är ett jättebra exempel på riktigt förändringsarbete, som dessutom är skalbart och kan genomföras på många fler platser i Sverige."

David Bjerne tillägger: “Jag tyckte att det var fantastiskt roligt. Dels att få chansen att lära folk om vad vi sysslar med och kanske visa upp en lite bredare bild av kommunikations­branschen. Men sen att få prata till ungdomar tycker jag alltid är extra roligt. Att få fundera på allt som jag önskar att jag hade fått veta när jag var i den åldern. Att ha känslan av att vara vilsen och inte veta vad man ska göra av sin energi och kreativitet och sedan kanske hitta ett nytt sammanhang som man kan se sig själv i. Och överlag, ett fint och viktigt initiativ som jag är hedrad och glad över att fått vara en del av.”

Hamza Sultan avslutar sammanfattade: “Det glädjer mig att Västerås stad tillsammans med Berghs vill upplysa om att det finns en framtid inom kreativa yrken för unga i socioekonomiska områden. Jag önskar att det fanns något liknande när jag växte upp och inte visste var jag skulle börja. Jag vet att stjärnorna finns därute, de behöver bara bli upplysta.”