Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Vi prioriterade gruppdynamiken
När de andra grupperna fokuserade på briefen prioriterade Lie Barrén och Emelie Lennings grupp på gruppdynamiken. Med organisationen Peace Parks som kund berättar de hur det varit att jobba i nio intensiva veckor med en helt ny uppsättning av människor.
Hur kändes det att få Peace Parks som kund?
Vi har jobbat väldigt mycket med välgörenhet innan, bl.a. med Unicef. Det här var däremot en helt annan utmaning, Peace Parks är inte den där självklara bilden av välgörenhet. Det var något som man fick sätta sig in i mer - vi visste inte ens vad Peace Parks var innan. Så det första vi gjorde var att jobba med själva budskapet och kolla hur vi kunde formulera deras budskap i en mening.
Första tanken när vi fick reda på att vi fick välgörenhet var att de har oftast en liten budget, och då är det lättare att få igenom en PR-baserad lösning.
Hur har examensarbetet gått?
Om man jämför med andra projekt så har hela arbetsprocessen gått hyfsat smärtfritt för att alla har varit på samma stig. Många har varit oroliga för att de inte skulle bli så, just eftersom vi aldrig jobbat ihop innan.
Som grupp har vi fungerat väldigt bra. Alla har presterat och alla har haft ett gemensamt mål, så vi har inte singlat slant om idéer eller processer. Alla har kunnat göra de som de är bäst på, grundat i sin utbildning. Vi delade upp ganska tydligt vad var och en skulle jobba med i projektet och det har stämt överens med det som har hänt. Det har verkligen varit jätteskönt!
Hur kändes det i gruppen första gången ni sågs?
Första gången vi sågs så skrattade vi hela tiden. Det var jättebra stämning från början. Alla fick säga vad de tyckte och berätta om sina svagheter och styrkor. Vi kollade igenom det igår och det var lite roligt att koppla tillbaka. Under tiden alla andra grupper satt och kollade igenom briefen så prioriterade vi gruppdynamiken. Vi gick rakt över gatan och tog ett glas cava under lunchen, mellan föreläsningarna.
Vi hade en ganska tydlig brief också, vilket vi har insett var tur, många har ju fått debriefa ganska ordentligt och hitta vad som är briefen.
Har ni stött på någon utmaning?
Vi var på så olika platser, att få ihop sju personer varje gång är en sak som varit svår, när folk har haft andra saker att prioritera också, till exempel lektioner.
Under själva arbetet och idéandet har vi stött på flera hinder. Just att bestämma vilken idé som kändes rätt var en utmaning, samt att att våga gå ifrån briefen. Att våga välja något banalt. Utmaningen var egentligen att gå ifrån vår egen kreativa brief, vi hade ramat in det så pass mycket åt ett håll och lösningen vi fick fram var helt annorlunda. Den första idén vi valde att satsa på var helt enligt brief men ingenting som vi skulle vara nöjda med idag på samma sätt som vi är med den slutgiltiga lösningen.
.
I gruppen ingår
Lie Barrén (Strategisk kommunikation och PR), Claes Lovén (Interactive Communication), David Dennerkrans (Interactive Communication), Hanna Hallin (Marknadskommunikation), Jessica Ericsson (Produktionsledning - Operativ projektledning), Carl Cavallius (Interactive Communication) och Emelie Lenning (Reklam - Copywriter)
Berghs exhibition äger rum 25-26 maj. Då är alla välkomna att komma förbi Sveavägen 34 för att titta på de 18 kommunikationslösningar som presenteras i skolans lokaler.