Vinst för ett budskap med sprängkraft
Berghsstudenten Isabella Wretman har tagit hem segern i PrintPower Awards 2024 med sin djärva tolkning av temat "yttrandefrihet". Bland de 184 tävlingsbidragen stack hennes affisch, "Sprängkraft", ut på ett imponerande sätt. För sin prestation tilldelas Isabella priset på 10 000 kr.
Hej Isabella och grattis till vinsten! PrintPower Awards är en affischtävling. Vad har du för relation till affischen?
- Tack! Jag tycker att affischen som format är ett väldigt starkt kommunikationsmedel. Affischformatet är effektivt och har stor potential att väcka känslor och tankar hos en bred offentlig publik.
Årets tema för tävlingen var “Yttrandefrihet”. Berätta, hur tolkade du temat?
- Reportrar utan gränsers pressfrihetsindex för 2023 blev en startpunkt till själva idén. Indexet visar att situationen för pressfrihet och möjligheten att arbeta som journalist är dålig i omkring 7 av 10 länder. Därför ville jag skapa en affisch som belyser yttrandefrihet som både en stark kraft och tillgång samtidigt som trycket också förmedlar hotet som yttrandefriheten står inför i många länder.
Hur hoppas du att ditt tryck ska tas emot?
- Med motivet och formspråket i min affisch hoppas jag skapa en direkt kommunikation med betraktaren, som ska väcka känslor och tankar om värdet av yttrandefrihet och att vi aldrig kan ta den för givet.
Du läser just nu år 1 av 2 på Berghs heltidsutbildning Communication Design. Vad lockade dig till en utbildning inom design?
- Jag har alltid haft ett stort intresse för visuellt skapande och vetat att jag vill utbilda mig inom det. Jag började med att plugga konst och design i gymnasiet och där växte intresset för visuell kommunikation och grafisk design. Efter studenten jobbade jag i två år innan jag bestämde mig för att söka till Communication Design på Berghs.
Vad händer för dig framöver?
- Jag har fortfarande ett år kvar av min utbildning och många spännande kurser jag ser fram emot – härnäst min första praktik under utbildningen. Efter min examen hoppas jag kunna jobba med en variation av designprojekt där jag får testa på olika saker och fortsätta att utvecklas och utmanas i mitt hantverk och kreativitet.
PrintPower Awards avgjordes den 11 april under ett event där tävlingens 10 finalister uppmärksammades.
Relaterat
Communication Design
Communication Design är utbildningen för dig som vill utveckla dina visuella talanger.
Art Director/Copywriter
Art Director/Copywriter är ett tvåårigt program inom reklam och kommunikation som riktar sig till dig som älskar att väcka känslor och lösa problem.
Grafisk design
- —Visuell kommunikation
- —Typografi
- —Profilering och varumärken
Relaterade artiklar
Mathilda jobbar med sin passion efter designutbildningen på Berghs
“Jag lärde mig i princip allt jag kan idag”, säger Mathilda Boalawong om heltidsprogrammet Communication Design på Berghs.
Från New York till Berghs och vidare
“Mina enda förväntningar var att skaffa arbetslivserfarenhet, fortsätta utvecklas som designer, ha kul, men kanske framför allt – att kunna njuta av att jobba med något som jag verkligen älskar”.
Vad gör en grafisk designer?
Typografi, motion design, design thinking, förpackningsdesign, visuella identiteter - ingen fara om du inte har någon koll på dessa begrepp – när du är utbildad inom grafisk design så sitter dessa som ett rinnande vatten.