Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Brand X grupp 13: Det finns mycket kaxighet i luften redan
Att behålla en lekfull ton i kampanjen, att nå ut med budskapet om IKEA:s arbete med Unicef och att hitta tid att vara personliga i projektgruppen. Det identifierar Grupp 13 som de största utmaningarna som väntar under de kommande tio dagarna med Brand X. Här följer ett samtal med gruppen bara timmar efter att briefen från IKEA och Unicef delats ut.
För några timmar sedan klev de in i den dunkla biosalongen där mjukdjur väntade på varje stol inför briefutdelningen under Brand X 2012. Under dagen blev studenterna varse att det är IKEA som är kund under årets upplaga, och uppdraget gäller deras samarbete med Unicef i och med Soft Toys for Education.
I projektgrupp 13 ingår Lina Perdius (Strategisk kommunikation & PR), Louise Dustler (Grafisk Design), Michelle Johnsson (Interactive Communication), Olof Lindh (Reklam: Art director), Jacob Leksell och Frida Östhem (Marknadskommunikation) samt Fredrika Frenkiel (Produktionsledning/Operativ projektledning) och deras arbete under Brand X kan man följa på Resumé i bloggen Project X.
Hej Grupp 13! Nu har ni precis fått veta att kunden är IKEA Foundation och Soft Toys for Education, ett samarbete med Unicef. Berätta, hur känns det?
Michelle: Det känns kul, och väldigt stort. En stor utmaning.
Lina: Jag blev jätteglad och alldeles överväldigad att få jobba med UNICEF och IKEA som är så stora båda två. Om det går så bra som vi hoppas kommer vi att kunna dra nytta av det här i framtiden – förhoppningsvis kunna fortsätta jobba med den ena eller andra eller båda två.
Olof: Jag blev glad att det var en mix, nu jobbar vi både med en välgörenhetsorganisation och ett kommersiellt storföretag. Vi får det bästa av båda världarna.
Michelle: För mig personligen kändes Unicef och Rädda barnen roligare än IKEA, jag hade ingen aning om att IKEA jobbade med Unicef. Just den biten är jätterolig, att ett så stort företag, som jobbar i så många länder har potential att göra så mycket.
Olof: Det är nog det som är den stora utmaningen, att det budskapet inte riktigt nått fram. När vi fick veta mer om Soft Toys for Education insåg vi att få av oss fattat att de gör det här, och då har de ändå jobbat så i många år. Nu ska vi på bara två veckor hitta ett nytt sätt att nå ut med budskapet.
Fredrika: Något som jag personligen känner är en utmaning är att inte göra det för emotionellt. De vill ha en glad och rolig ton i lösningarna. Det närmaste till hand instinktivt är att gå på det extremt emotionella, så det blir verkligen en utmaning att behålla en lekfull ton.
Louise: Jag tänkte direkt på att jag tycker mycket om IKEA:s formspråk, hur de jobbar med färg och text. Ur det föddes det en hel del idéer redan när vi fick briefen för några timmar sedan. De första idéerna som ploppar upp i huvudet är ofta de man kommer tillbaka till senare, under arbetets gång.
Jacob: Jag tror att många studenter har väldigt många idéer som flyger runt i huvudena just nu.
Michelle: Jag tänkte direkt på att IKEA inte är så digitala idag, där finns det många möjligheter.
Ni blev indelade i grupper i torsdags och idag är det måndag. Har ni hunnit lära känna varandra i gruppen ännu?
Fredrika: I fredags åt några av oss lunch, och efteråt skrev vi tillsammans våra prejects. Sedan tog vi en öl och pratade lite, och på lördagen var vi med varandra nästan hela dagen. Då skrev vi sociala kontrakt, diskuterade roller och förväntningar och definierade hur gruppen skulle arbeta tillsammans.
Fredrika: Vi pratade igenom våra värderingar, vad vi tycker är viktigt och det känns som att vi är ganska lika.
Louise: Det är ett bra sätt att lära känna varandra, för när man skriver sociala kontrakt kommer det fram mycket saker som man kanske inte tänker på, både vad gäller sig själv och andra. Vad behöver de andra i gruppen veta för att lära känna mig, hur ska arbetet fungera, osv.
Har ni en strategi?
Olof: Idag ska alla gå hem och börja gräva på sina olika fronter själva, och imorgon bitti briefar vi varandra och låter idéerna studsa. Vi ska titta på vad som gjorts innan och vilka kreativa uttryckssätt IKEA använt.
Jacob: Vi tittar då också på omvärld, gör en nulägesanalys och ser hur marknaden ser ut. Vår grupp är ganska strategiskt tung, vilket är både en fördel och nackdel. Jag tror att vi kommer att få ett bra utförande men det kan säkert bli svårare än för grupper som har fler AD:s, tex.
Olof: En uppenbar risk är att vi blir för logiska.
Fredrika: Nu har vi gjort dels en tidplan räknad baklänges, med deadlines för projektslut och inlämningar, och dels ett schema över dagar och timmar. En utmaning kommer bli att hitta tid att vara personliga i gruppen också, inte bara fokus på att jobba i och med den tighta tidplanen.
Frida: I helgen tänkte vi åka bort tillsammans till Fredrikas lantställe. Då blir det lite mer än att bara jobba, vi får miljöombyte och tror att det kommer ge mycket, både för arbetet och personligt. Det går hand i hand.
Olof: Vi är öppna för förslag om någon byrå vill låna ut rum eller lokal, förresten!
Tror ni att tävlingsmomentet kommer att var påtagligt under Brand X?
Frida: Tävling och hemlighetsmakeri är ”part of the game” på något sätt. Det speglar ju verkligheten också, inte minst där förekommer ju slaget om den bästa kunden. Det finns mycket kaxighet i luften redan.
Olof: Jag har sett på Facebook att de andra grupperna har döpt sig till namn med ”vinnare” så visst finns det tävlan.
Louise: Bara att det är en global uppgift känns jättestort. Om det sedan blir verklighet kan det ju genomföras över hela världen.
Hur har spekulationerna gått när ni försökte lista ut vilken uppdragsgivare det skulle bli?
Louise: I fredags satt vi och försökte gissa företag. Vi kom inte fram till någon vi helst ville ha, men många ville ha välgörenhetsorganisationer. Det har vi ju fått nu.
Michelle: Spotify skulle vara en drömkund. Det är ett nytt företag, som är nytänkande och benägna att haka på en ny utveckling eller trend snabbt. IKEA å sin sida, är både gammalt, stort och svenskt och jag tror att det är mycket mer politik inblandat där. Det är både kul och en stor utmaning just att det är ett sådant gigantiskt företag.
Fredrika: Personligen är jag jätteglad att det inte är ett modeföretag. Jag slog vad om en öl om att det skulle vara trosskydd. Där hade jag ju fel, kan man säga.
Lina: Jag är som sagt väldigt nöjd med vad det blev, annars hade jag gärna haft Röda Korset som uppdragsgivare. Det skulle vara intressant med tanke på att de varken internt eller externt riktigt nått tillbaka till där de var innan skandalen. Det finns mycket intressant att bygga på där. Välgörenhet generellt är jättekul.
Jacob: Jag trodde det skulle vara ett varumärke i kris. SAS kanske.
Följ Grupp 13 i deras blogg Project X på Resumé där de bloggar under hela Brand X-perioden.